Sunday 17 May 2015

FALSAFAH DALAM NOVEL INTERLOK

Perkataan falsafah berasal daripada bahasa Yunani iaitu philosophia, iaitu philo ertinya cinta dan sophia ertinya hikmat. Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat (2010), falsafah bermaksud pengetahuan tentang pengertian yang dianggap ilmu yang tertinggi yang menjadi dasar kepada ilmu-ilmu yang lain. Hashim Awang dalam Mohd Rashid Md Idris, Abd Rahman Napiah dan Lanang Jaya Rohani (2014) menyatakan bahawa falsafah sebagai kajian secara renungan dan spekulatif terhadap punca, keadaan dan sifat seluruh pengetahuan manusia yang menjadi sari pati bagi seluruh bidang pengetahuan manusia.
            Setiap novel mempunyai keistimewaan dan ianya terletak di sebalik penciptaan novel, kekuatan bahasa dan juga daya imaginasi pengarangnya. Abdullah Hussain merupakan seorang penulis yang hebat dan beliau menerima Anugerah Sasterawan Negara pada tahun 1996. Novel terkenal yang pernah dikarang oleh beliau iaitu Interlok merupakan sebuah novel yang kaya dengan unsur falsafah dan mempunyai kekuatan yang tersendiri.


Falsafah Sejarah
Kekuatan aspek falsafah yang diterapkan dalam novel Interlok ialah falsafah sejarah. Pengarang membentangkan sejarah awal dalam era moden di Tanah Melayu dengan kemasukan kaum Cina dan India yang mempunyai faktor penolak di negara asal mereka dan faktor penarik di bumi baru yang didiami iaitu Tanah Melayu seawal tahun 1910-an.
Dalam bulan Julai 1910, di dalam sebuah kapal penumpang yang belayar meninggalkan pelabuhan Nagapatam menuju ke Pulau Pinang, terdapat seorang penumpang bangsa Tamil dari sebuah desa yang terletak di dekat Tricur, Kerala, sebuah negeri di pantai barat India Selatan. Sudah dua hari sejak dia meninggalkan kampungnya, dengan menumpang berbagai-bagai jenis kenderaan, akhirnya dia sampai ke Madras. Dari situ dia menumpang bas ke Nagapatam, kota pelabuhan yang akan menghubunginya dengan Negara Emas.
(Interlok: halaman 215)
Berdasarkan petikan tersebut, kemasukan kaum Cina dan India ke Tanah Melayu menggunakan pelbagai kenderaan untuk sampai ke destinasi. Kaum Cina dan India ke Tanah Melayu untuk mengubah nasib keluarga yang hidup dalam kesusahan.
                        Pengarang juga menceritakan zaman penjajahan Jepun, zaman darurat, dan pembentukan Malayan Union. Pengakhiran novel ini mengambil latar masa 1957 iaitu ketika menyambut kemerdekaan negara yang memaparkan orang Melayu, Cina dan India yang masing-masing sudah membina rupa bangsa Malaysia berdasarkan kepada kisah silam masing-masing.
Penduduk Kampung Nyiur Condong menjadi gempar. Beberapa orang kampung yang baru pulang dari pekan Simpang Empat mengkhabarkan bahawa tentera Jepun telah masuk ke negeri Kedah dari Siam.
(Interlok: halaman 323)
Tiba-tiba keadaan politik berubah, orang Melayu bangun menentang Malayan Union yang mahu disugukan oleh kerajaan Inggeris. Mereka menganggap perlembagaan baharu itu sebagai satu penghinaan. Lazim menjadi ketua di daerah itu, dia bergerak cergas memimpin orang-orang kampung itu ikut serta dalam menentang Malayan Union.
(Interlok: halaman 388)
Berdasarkan petikan tersebut, pengarang menggambarkan suasana yang dialami oleh masyarakat pada zaman penjajahan Jepun, zaman darurat, pembentukan Malayan Union dan sambutan perayaan kemerdekaan negara. Pelbagai halangan, cabaran, dugaan dan kesukaran yang dihadapi oleh mereka untuk mencapai kemerdekaan dan keharmonian sejagat.                                                                  
                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                          
Falsafah Sosial
Selain itu, pengarang juga memaparkan falsafah sosial iaitu mencerita realiti kehidupan masyarakat pada tahun 1910 sehingga negara mencapai kemerdekaan pada tahun 1957. Dalam buku pertama iaitu Keluarga Seman, Seman mewakili watak bangsa peribumi Melayu daripada golongan bawahan yang menetap di kampung.
Seman sedang mengasah perang di telaga di depan rumahnya. Dia mahu memotong daun mengkuang di tepi jalan di pinggir kampung, ibunya mahu membuat tikar. Entah bagaimanapun dia teringat mahu memenuhi suruhan ibunya. Lepas minum dia pun turun ke tanah dan mengambil parang. Mata parang itu mulai berkarat kerana sudah lama tidak digunakan. Mata parang itu amat tajam, besinya baik dan Seman bangga selalu dengan parang itu.
(Interlok: halaman 87)

            Dalam buku kedua pula iaitu Keluarga Cing Huat, Cing Huat muncul sebagai wakil golongan pekerja yang ditarik datang ke Tanah Melayu yang ditawarkan oleh sektor ekonomi Perindustrian British. Kehidupan miskin keluarga Chin Huat telah menarik bapanya untuk keluar dari China dan mencuba nasib di Tanah Melayu.
Berapa bulan lamanya Kim Lock menetap di Pulau Pinang, tetapi dia tidak sesuai dengan pulau itu yang tidak ubah seperti Singapura. Dia tidak akan mencapai cita-citanya kalau hanya makan gaji dan menjadi kuli orang lain.
(Interlok: halaman 165-166)
            Dalam buku Keluarga Maniam, Maniam dikategorikan dalam kasta ‘paria’ iaitu golongan yang tersisih akibat sistem kasta yang diamalkan di India. Hal ini menyebabkan keluarga Maniam sering ditindas oleh golongan atasan dan mencari peluang pekerjaan di Tanah Melayu.
Dia berasa senang hidup di negeri ini, kerana untuk pertama kali dalam hidupnya dia berasa bebas bercampur gaul dengan orang lain. Di sini dia tidak saja bebas bercampur gaul dengan orang lain sebangsanya, malah dia tidak takut dengan pantang larang yang biasa timbul di negerinya apabila ia seorang Tamil dari kasta rendah menyentuh orang dari kasta tinggi. Dia tidak saja dimaki hamun dengan kata-kata yang kotor, malah disisihkan dari masyarakat sehingga dirinya diri orang-orang yang sekasta dengan menjadi lebih hina daripada binatang.
(Interlok: halaman 224)

Falsafah Ekonomi
Falsafah ekonomi juga turut dikesan dalam novel ini. Pengarang menggarapkan falsafah ekonomi ini melalui pekerjaan yang dilakukan oleh watak dalam novel Interlok ini iaitu melalui watak Seman, Pak Musa, Lee Kim Lock, Cing Huat, Maniam dan Ramakrisynan. Melalui watak Seman, pada permulaan kehidupan Seman, keluarga Seman merupakan keluarga yang agak senang kerana ayahnya iaitu Pak Musa mempunyai harta yang banyak. Namun, segalanya berubah apabila Pak Musa meninggal dunia. Harta tersebut merupakan harta Tauke Cing Huat. Hal ini menyebabkan Seman dan ibunya diusir dari rumah tersebut. Namun, pengakhiran novel ini, Seman bekerja di ladang getah dan menjadi petani. Status ekonomi Seman pada pengakhiran novel ini selesa dan berkemampuan.
“Makmu tak tahu,” ujar bapanya kemudian. Matanya masih pejam. “Aku tidak pernah memberitahunya. Dia menyangka kita ni kaya. Dia tidak pernah bertanya bagaimana dan di mana aku mendapat duit membeli tanah, membeli bendang, dan membeli binatang ternakan.”
(Interlok: halaman 12)
Maniam tidak terperanjat, malah anak matanya bersinar-sinar memandang muka Seman yang duduk di hadapannya. Seman hairan. Dia menyangka Maniam akan marah. Setelah bapanya meninggal, di kebun yang jauh dari kampungnya itu dia menemui seorang bangsa asing yang dapat dianggapnya sebagai bapanya.
(Interlok: halaman 321)
            Melalui watak Kim Lock dan Cing Huat, mereka merupakan kaum pendatang dari negara China. Kim Lock bekerja sebagai kuli mengangkat barang di pelabuhan dan penarik lanca. Sementara Cing Huat bekerja sebagai pelayan di kedai kopi dengan gaji lima sen sehari. Kemudian, mereka bekerja di lombong bijih dan akhirnya mereka membuka kedai runcit di Simpang Empat. Hal ini menunjukkan status ekonomi keluarga Cing Huat berubah daripada bekerja sebagai kuli meningkat naik menjadi pengusaha kedai runcit yang kaya.


Lee Kim Lock pulang ke rumah pada petang itu dalam keadaan letih lesu, mukanya kotor dengan abu batang padi, bajunya basah. Dia terus merebahkan badan di atas pangkin dekat pintu dengan tidak berdaya. Baju dan seluarnya yang compang-camping itu telah basah bagai dia baru datang dari dalam hujan yang lebat.
(Interlok: halaman 108)
Lombong itu belum pun dibuka, dan merekalah kuli pertama datang ke sana. Mereka mula-mula mendirikan rumah kongsi, menebang kayu untuk tiang, mencari atap di pekan Lukut, kira-kira satu jam berjalan kaki.
(Interlok: halaman 158)
Dua hari kemudian Cing Huat dibawa oleh Paman Kok Leng ke sebuah kedai kopi. Dia dapat menjadi pelayan di kedai kopi itu dengan gaji lima sen satu hari, makan dan minum ditanggung. Cing Huat terpaksa tinggal di kedai itu. Itulah pertama kali dia berpisah dengan bapanya, tetapi tiap-tiap malam bapanya datang berjumpanya sebelum tidur.
(Interlok: halaman 130)
Cing Huat juga menolong membuat kerja kuli, dia mendapat setengah bayaran daripada bayaran yang diberikan kepada orang dewasa, boleh sedikit-sedikit bercakap dengan orang Melayu, tetapi dia lebih senang memanggil mereka Huan Na atau Malai kuai saja.
(Interlok: halaman 158-159)
            Melalui watak Manian pula, Maniam merupakan masyarakat India yang tinggal di Tricur, Kerala. Maniam bekerja sebagai petani dan dianggap berkasta rendah. Kemudian, Manian berhijrah ke Pulau Pinang sebagai buruh pelabuhan mengangkat barang-barang yang berlabuh untuk di simpan di gudang. Manian juga pernah bekerja di ladang getah dan menjadi tandil di Cangkat Lima. Pengakhiran novel ini menggambarkan Maniam merupakan ayah kepada seorang Inspektor Polis iaitu watak Ramakrisynan hasil perkahwinan antara Maniam dan Malini. Hal ini menunjukkan status ekonomi keluarga Maniam berubah daripada bekerja sebagai petani yang berkasta rendah meningkat naik menjadi ayah kepada seorang Inspektor Polis.
Keadaan penghidupan di desanya itu amat sukar. Mereka tidak punya tanah. Setiap tahun orang bertambah. Penduduk sudah padat dan Maniam berasa sudah terlalu sempit baginya untuk mencari makan. Dia mengambil upah mengerjakan tanah orang lain, upahnya dengan beras, tetapi hanya cukup untuk makan beberapa bulan. Lepas itu dia terpaksa mencari kerja lain. Salah seekor lembu jantan yang digunakan untuk membajak sawah telah tua dan tidak dapat digunakan lagi.
(Interlok: halaman 219-220)
Berbulan-bulan Maniam merayu dari satu kebun ke satu kebun, dan akhirnya dia terserempak di sebuah kebun orang putih di Cangkat Lima. Kebun ini baru dibuka dan amat luas. Maniam mendapat kerja di bahagian kebun kelapa.
(Interlok: halaman 228)
Tiba-tiba pintu di belakangnya terbuka, inspektor India itu masuk, diiringi oleh seorang Melayu dan seorang India lagi. Daripada percakapan mereka, Maniam tahu mereka berasal dari Kerala kampungnya.
(Interlok: halaman 361-362)


No comments:

Post a Comment