Perkataan falsafah berasal daripada bahasa Yunani iaitu philosophia,
iaitu philo ertinya cinta dan sophia ertinya hikmat. Menurut
Kamus Dewan Edisi Keempat (2010), falsafah bermaksud pengetahuan tentang
pengertian yang dianggap ilmu yang tertinggi yang menjadi dasar kepada
ilmu-ilmu yang lain. Hashim Awang dalam Mohd Rashid Md Idris, Abd Rahman Napiah
dan Lanang Jaya Rohani (2014) menyatakan bahawa falsafah sebagai kajian secara
renungan dan spekulatif terhadap punca, keadaan dan sifat seluruh pengetahuan
manusia yang menjadi sari pati bagi seluruh bidang pengetahuan manusia.
Setiap
novel mempunyai keistimewaan dan ianya terletak di sebalik penciptaan novel,
kekuatan bahasa dan juga daya imaginasi pengarangnya. Abdullah Hussain
merupakan seorang penulis yang hebat dan beliau menerima Anugerah Sasterawan
Negara pada tahun 1996. Novel terkenal yang pernah dikarang oleh beliau iaitu
Interlok merupakan sebuah novel yang kaya dengan unsur falsafah dan mempunyai
kekuatan yang tersendiri.
Falsafah Sejarah
Kekuatan aspek falsafah yang diterapkan dalam novel
Interlok ialah falsafah sejarah. Pengarang membentangkan sejarah awal dalam era
moden di Tanah Melayu dengan kemasukan kaum Cina dan India yang mempunyai
faktor penolak di negara asal mereka dan faktor penarik di bumi baru yang
didiami iaitu Tanah Melayu seawal tahun 1910-an.
Dalam bulan Julai 1910, di dalam sebuah kapal penumpang
yang belayar meninggalkan pelabuhan Nagapatam menuju ke Pulau Pinang, terdapat
seorang penumpang bangsa Tamil dari sebuah desa yang terletak di dekat Tricur,
Kerala, sebuah negeri di pantai barat India Selatan. Sudah dua hari sejak dia
meninggalkan kampungnya, dengan menumpang berbagai-bagai jenis kenderaan,
akhirnya dia sampai ke Madras. Dari situ dia menumpang bas ke Nagapatam, kota
pelabuhan yang akan menghubunginya dengan Negara Emas.
(Interlok: halaman 215)
Berdasarkan petikan
tersebut, kemasukan kaum Cina dan India ke Tanah Melayu menggunakan pelbagai
kenderaan untuk sampai ke destinasi. Kaum Cina dan India ke Tanah Melayu untuk
mengubah nasib keluarga yang hidup dalam kesusahan.
Pengarang juga
menceritakan zaman penjajahan Jepun, zaman darurat, dan pembentukan Malayan
Union. Pengakhiran novel ini mengambil latar masa 1957 iaitu ketika
menyambut kemerdekaan negara yang memaparkan orang Melayu, Cina dan India yang
masing-masing sudah membina rupa bangsa Malaysia berdasarkan kepada kisah silam
masing-masing.
Penduduk Kampung Nyiur Condong menjadi gempar. Beberapa
orang kampung yang baru pulang dari pekan Simpang Empat mengkhabarkan bahawa
tentera Jepun telah masuk ke negeri Kedah dari Siam.
(Interlok: halaman 323)
Tiba-tiba keadaan politik berubah, orang Melayu bangun
menentang Malayan Union yang mahu disugukan oleh kerajaan Inggeris. Mereka
menganggap perlembagaan baharu itu sebagai satu penghinaan. Lazim menjadi ketua
di daerah itu, dia bergerak cergas memimpin orang-orang kampung itu ikut serta
dalam menentang Malayan Union.
(Interlok: halaman 388)
Berdasarkan petikan
tersebut, pengarang menggambarkan suasana yang dialami oleh masyarakat pada
zaman penjajahan Jepun, zaman darurat, pembentukan Malayan Union dan sambutan
perayaan kemerdekaan negara. Pelbagai halangan, cabaran, dugaan dan kesukaran
yang dihadapi oleh mereka untuk mencapai kemerdekaan dan keharmonian sejagat.
Falsafah Sosial
Selain itu,
pengarang juga memaparkan falsafah sosial iaitu mencerita realiti kehidupan
masyarakat pada tahun 1910 sehingga negara mencapai kemerdekaan pada tahun 1957.
Dalam buku pertama iaitu Keluarga Seman, Seman mewakili watak bangsa peribumi
Melayu daripada golongan bawahan yang menetap di kampung.
Seman sedang mengasah perang di telaga di depan rumahnya.
Dia mahu memotong daun mengkuang di tepi jalan di pinggir kampung, ibunya mahu
membuat tikar. Entah bagaimanapun dia teringat mahu memenuhi suruhan ibunya.
Lepas minum dia pun turun ke tanah dan mengambil parang. Mata parang itu mulai
berkarat kerana sudah lama tidak digunakan. Mata parang itu amat tajam, besinya
baik dan Seman bangga selalu dengan parang itu.
(Interlok: halaman 87)
Dalam buku kedua pula iaitu Keluarga
Cing Huat, Cing Huat muncul sebagai wakil golongan pekerja yang ditarik datang
ke Tanah Melayu yang ditawarkan oleh sektor ekonomi Perindustrian British. Kehidupan
miskin keluarga Chin Huat telah menarik bapanya untuk keluar dari China dan
mencuba nasib di Tanah Melayu.
Berapa bulan lamanya Kim Lock menetap di Pulau Pinang,
tetapi dia tidak sesuai dengan pulau itu yang tidak ubah seperti Singapura. Dia
tidak akan mencapai cita-citanya kalau hanya makan gaji dan menjadi kuli orang
lain.
(Interlok: halaman 165-166)
Dalam buku Keluarga Maniam, Maniam
dikategorikan dalam kasta ‘paria’ iaitu golongan yang tersisih akibat sistem
kasta yang diamalkan di India. Hal ini menyebabkan keluarga Maniam sering
ditindas oleh golongan atasan dan mencari peluang pekerjaan di Tanah Melayu.
Dia berasa senang hidup di negeri ini, kerana untuk
pertama kali dalam hidupnya dia berasa bebas bercampur gaul dengan orang lain.
Di sini dia tidak saja bebas bercampur gaul dengan orang lain sebangsanya,
malah dia tidak takut dengan pantang larang yang biasa timbul di negerinya
apabila ia seorang Tamil dari kasta rendah menyentuh orang dari kasta tinggi.
Dia tidak saja dimaki hamun dengan kata-kata yang kotor, malah disisihkan dari
masyarakat sehingga dirinya diri orang-orang yang sekasta dengan menjadi lebih
hina daripada binatang.
(Interlok: halaman 224)
Falsafah Ekonomi
Falsafah ekonomi juga turut dikesan dalam novel ini.
Pengarang menggarapkan falsafah ekonomi ini melalui pekerjaan yang dilakukan
oleh watak dalam novel Interlok ini iaitu melalui watak Seman, Pak Musa, Lee
Kim Lock, Cing Huat, Maniam dan Ramakrisynan. Melalui watak Seman, pada
permulaan kehidupan Seman, keluarga Seman merupakan keluarga yang agak senang
kerana ayahnya iaitu Pak Musa mempunyai harta yang banyak. Namun, segalanya
berubah apabila Pak Musa meninggal dunia. Harta tersebut merupakan harta Tauke Cing
Huat. Hal ini menyebabkan Seman dan ibunya diusir dari rumah tersebut. Namun,
pengakhiran novel ini, Seman bekerja di ladang getah dan menjadi petani. Status
ekonomi Seman pada pengakhiran novel ini selesa dan berkemampuan.
“Makmu tak tahu,” ujar bapanya kemudian. Matanya masih
pejam. “Aku tidak pernah memberitahunya. Dia menyangka kita ni kaya. Dia tidak
pernah bertanya bagaimana dan di mana aku mendapat duit membeli tanah, membeli
bendang, dan membeli binatang ternakan.”
(Interlok: halaman 12)
Maniam tidak terperanjat, malah anak matanya
bersinar-sinar memandang muka Seman yang duduk di hadapannya. Seman hairan. Dia
menyangka Maniam akan marah. Setelah bapanya meninggal, di kebun yang jauh dari
kampungnya itu dia menemui seorang bangsa asing yang dapat dianggapnya sebagai
bapanya.
(Interlok: halaman 321)
Melalui watak Kim Lock dan Cing
Huat, mereka merupakan kaum pendatang dari negara China. Kim Lock bekerja
sebagai kuli mengangkat barang di pelabuhan dan penarik lanca. Sementara Cing
Huat bekerja sebagai pelayan di kedai kopi dengan gaji lima sen sehari. Kemudian,
mereka bekerja di lombong bijih dan akhirnya mereka membuka kedai runcit di
Simpang Empat. Hal ini menunjukkan status ekonomi keluarga Cing Huat berubah
daripada bekerja sebagai kuli meningkat naik menjadi pengusaha kedai runcit
yang kaya.
Lee Kim Lock pulang ke rumah pada petang itu dalam
keadaan letih lesu, mukanya kotor dengan abu batang padi, bajunya basah. Dia
terus merebahkan badan di atas pangkin dekat pintu dengan tidak berdaya. Baju
dan seluarnya yang compang-camping itu telah basah bagai dia baru datang dari
dalam hujan yang lebat.
(Interlok: halaman 108)
Lombong itu belum pun dibuka, dan merekalah kuli pertama
datang ke sana. Mereka mula-mula mendirikan rumah kongsi, menebang kayu untuk
tiang, mencari atap di pekan Lukut, kira-kira satu jam berjalan kaki.
(Interlok: halaman 158)
Dua hari kemudian Cing Huat dibawa oleh Paman Kok Leng ke
sebuah kedai kopi. Dia dapat menjadi pelayan di kedai kopi itu dengan gaji lima
sen satu hari, makan dan minum ditanggung. Cing Huat terpaksa tinggal di kedai
itu. Itulah pertama kali dia berpisah dengan bapanya, tetapi tiap-tiap malam
bapanya datang berjumpanya sebelum tidur.
(Interlok: halaman 130)
Cing Huat juga menolong membuat kerja kuli, dia mendapat
setengah bayaran daripada bayaran yang diberikan kepada orang dewasa, boleh
sedikit-sedikit bercakap dengan orang Melayu, tetapi dia lebih senang memanggil
mereka Huan Na atau Malai kuai saja.
(Interlok: halaman 158-159)
Melalui watak Manian pula, Maniam merupakan
masyarakat India yang tinggal di Tricur, Kerala. Maniam bekerja sebagai petani
dan dianggap berkasta rendah. Kemudian, Manian berhijrah ke Pulau Pinang
sebagai buruh pelabuhan mengangkat barang-barang yang berlabuh untuk di simpan
di gudang. Manian juga pernah bekerja di ladang getah dan menjadi tandil di
Cangkat Lima. Pengakhiran novel ini menggambarkan Maniam merupakan ayah kepada
seorang Inspektor Polis iaitu watak Ramakrisynan hasil perkahwinan antara
Maniam dan Malini. Hal ini menunjukkan status ekonomi keluarga Maniam berubah
daripada bekerja sebagai petani yang berkasta rendah meningkat naik menjadi
ayah kepada seorang Inspektor Polis.
Keadaan penghidupan di desanya itu amat sukar. Mereka
tidak punya tanah. Setiap tahun orang bertambah. Penduduk sudah padat dan
Maniam berasa sudah terlalu sempit baginya untuk mencari makan. Dia mengambil
upah mengerjakan tanah orang lain, upahnya dengan beras, tetapi hanya cukup
untuk makan beberapa bulan. Lepas itu dia terpaksa mencari kerja lain. Salah seekor
lembu jantan yang digunakan untuk membajak sawah telah tua dan tidak dapat
digunakan lagi.
(Interlok: halaman 219-220)
Berbulan-bulan Maniam merayu dari satu kebun ke satu
kebun, dan akhirnya dia terserempak di sebuah kebun orang putih di Cangkat
Lima. Kebun ini baru dibuka dan amat luas. Maniam mendapat kerja di bahagian
kebun kelapa.
(Interlok: halaman 228)
Tiba-tiba pintu di belakangnya terbuka, inspektor India
itu masuk, diiringi oleh seorang Melayu dan seorang India lagi. Daripada
percakapan mereka, Maniam tahu mereka berasal dari Kerala kampungnya.
(Interlok: halaman 361-362)
No comments:
Post a Comment