Teknik kepengarangan ialah cara pengarang menghasilkan sesebuah
cerita. Pengarang menghasilkan sesebuah cerita berdasarkan pengalaman yang
pernah dialami atau pengalaman orang lain. Pengarang memperoleh pengalaman
melalui imaginasi, ingatan, kenangan, kutipan, pengaruh, pembacaan,
pemerhatian, pengamatan, kajian dan penyelidikan. Berbekalkan kreativiti dan
kesenian yang dimiliki pengarang, sesebuah cerita yang menarik boleh
dihasilkan. Pengarang juga harus inovatif dan sentiasa melakukan pembaharuan
dalam setiap karya yang dihasilkan. Pembaharuan yang dibawa dalam setiap karya
menunjukkan kematangan yang dipunyai oleh pengarang.
Boleh Berdiri Sendiri
Secara keseluruhan, novel Interlok terbahagi kepada empat bahagian
iaitu buku satu, buku dua, buku tiga dan buku empat. Buku satu menceritakan
tentang keluarga Seman iaitu tentang Seman yang hidup susah selepas kematian
ayahnya kerana ayahnya berhutang dengan Cina Panjang. Buku dua pula tentang
keluarga Cing Huat yang berhijrah ke Tanah Melayu dan melakukan pelbagai
pekerjaan sehingga akhirnya bapa Cing Huat berjaya membuka sebuah kedai. Buku
tiga menceritakan tentang keluarga Manian yang terpaksa mengharungi pelbagai
cabaran di Tanah Melayu. Buku empat menceritakan tentang interlok iaitu kisah
ketiga-tiga kaum iaitu keluarga Seman, keluarga Cing Huat dan keluarga Maniam
bersatu padu ketika zaman sebelum kemerdekaan. Setiap buku dalam novel Interlok
ini boleh berdiri dengan sendiri. Contohnya bagi buku satu iaitu keluarga Seman,
tanpa buku dua, buku tiga dan buku empat, buku satu dapat berdiri dengan
sendiri kerana buku satu hanya menceritakan tentang keluarga Seman iaitu
tentang kaum Melayu. Berdasarkan contoh tersebut, hal yang sama juga berlaku
kepada buku dua, buku tiga dan buku empat.
Pengalaman Hidup
Novel Interlok dihasilkan melalui pengalaman hidup pengarang. Pengarang
amat teliti dan banyak menggunakan pengalamannya sebagai seorang wartawan pada
tahun-tahun 50an, pergaulannya dan pembacaannya sebagai sumber berkarya. Novel Interlok
ini juga adalah kisah sebenar Tanah Melayu pada zaman sebelum kemerdekaan yang
dilalui sendiri oleh pengarang. Walaupun pengarang telah menghasilkan novel Interlok
ini lebih 40 tahun yang yang lalu, namun isunya masih relevan untuk menanam
kesedaran sejarah tentang kehidupan rakyat sebelum kemerdekaan kepada
masyarakat zaman ini. Contohnya dapat dilihat pada halaman 400.
“Orang Jepun
ganngu orang perempuan. Ada orang lelaki yang sudah dibunuhnya, kerana tak mau
membiarkan isterinya diganggu,” jawab Pak Cin dengan termengah-mengah. Lekas
sahaja dia berjalan sehabis saja dia berkata-kata itu. Cing Huat kebingungan.
Tetapi dia cepat insaf. Anak dan isterinya masih ada di dalam rumah itu.
(Interlok: halaman 400)
Berdasarkan contoh
di atas, penjajah mengganggu orang perempuan adalah sejarah yang benar-benar
pernah berlaku di Tanah Melayu. Oleh itu isunya masih relevan dan dapat menanam
kesedaran masyarakat zaman ini dengan menjaga tanah air sebaiknya dan
menghalang negara dijajah lagi kerana kesengsaraan pasti akan dirasai rakyat
Malaysia.
Pemajmukan Kaum
Teknik kepengarangan yang diketengahkan oleh pengarang juga ialah
pemajmukan kaum. Pengarang peka dan akur dengan ciri-ciri pemajmukan kaum yang
terdapat di Malaysia. Perhubungan tiga kaum terbesar tanah air iaitu kaum
Melayu, Cina dan India terjalin melalui semangat perpaduan semenjak zaman
sebelum kemerdekaan. Pemaparan aspek perhubungan kaum dalam novel Interlok memperlihatkan
kekuatan pengarang menguasai pertumbuhan dan perkembangan sejarah tanah air.
Pemajmukan kaum dalam novel Interlok dapat dilihat pada halaman 481.
“Kita mesti bersatu dalam persatuan bangsa
kita dan bekerjasama dengan orang-orang Melayu, orang-orang India untuk menjadikan negeri
ini negeri kita semua, kita tak akan balik lagi ke negeri China”.
(Interlok: halaman 481)
Berdasarkan contoh
di atas, orang Cina mahu bekerjasama dengan orang Melayu dan Orang India untuk
menentang penjajah dan menjadikan Tanah Melayu sebagai negeri bersama. Kaum
Cina juga tidak akan pulang lagi ke negara China dan mahu terus menetap di
Tanah Melayu.
Tema yang Diketengahkan Pengarang
Novel Interlok melibatkan tiga kaum terbesar iaitu Melayu, Cina dan
India. Maka, tiga agama juga terlibat dalam novel dan ketiga-tiga kaum ini
mengamalkan agama masing-masing. Hal ini juga adalah tema yang diketengahkan
oleh pengarang. Bagi orang Melayu, mereka berpegang kepada ajaran Islam.
Semua orang lelaki di kampung itu telah keluar untuk sembahyang. Dan
ketika khatib sedang membaca khutbah, Seman pun sampai…Hanya orang yang duduk
di sebelah menyebelahnya di hadpaan dan belakang sahaja, cuba berbisik dan
menyatakan kehairanan kerana kedatangan Seman secara tiba-tiba itu. Orang-orang
yang jauh sekali-sekala memanjangkan leher menjenguk kearahnya. Seman tidak
acuh. Dia terus sembahyang sunat tahiyat masjid dua rakaat dan duduk mendengar
khatib membaca khutbah.
(Interlok: halaman 375)
Berdasarkan
contoh di atas, Seman adalah orang Islam yang menunaikan solat di masjid.
Walaupun orang-orang disekelilinya hairan dengan kedatangan Seman, namun Seman
tetap menunaikan solat seperti biasa dan tidak mempedulikan pandangan orang
terhadapnya.
Orang
Cina juga mengamalkan agamanya iaitu ketika Cing Huat mengadakan upacara
persembahan untuk ibunya. Cing Huat memberi persembahan kepada ibunya dengan
mengirim rumah, kenderaan dan wang. Ketika ini ibunya telah mati dua bulan yang
lalu dan Cing Huat baru mengetahuinya melalui surat. Maka keesokan harinya,
Cing Huat mengadakan persembahan untuk ibunya.
Lentera putih dan bertulisan huruf-huruf
biru telah digantung di depan kedai itu. Memberitahukan di kedai itu ada
kemalangan. Cing Huat sebenarnya telah membuat persiapan-persiapan untuk
memberi persembahan kepada ibunya, untuk mengirim rumah, kenderaan dan wang kepada
ibunya dan untuk urusan ini dia telah meminta Kim Sui menolongnya. Tanpa
diminta Mei Hwa juga ikut membantunya. Kim Lock tetap berkeras hati. Dia tidak
mahu memakai toha, seperti yang dipakai oleh anaknya. Cing Huat memakai baju
dan seluar hitam.
(Interlok: halaman 211)
Orang India mengamalkan ajarannya dalam
novel Interlok melalui upacara perkahwinan Manian dan Malini. Maniam dan Malini
diraikan mengikut amalan kaum India seperti pengantin didudukkan di atas
pelamin, upacara pemujaan dan sebagainya. Hal ini dapat dilihat pada halaman
274.
Malini dan Manian didudukkan di atas
pelamin yang telah disediakan, yang dihiasai dengan daun-daun mangga yang ada
hubungannya dengan kaman, dewa cinta dan kain merah. Setelah menjalankan
upacara ankurappanam iaitu upacara pemujaan yang dilakukan dengan periuk-periuk
tembikar berisi sembilan macam tunas biji-bijian, doa pun dibaca oleh dewa
Palikai. Sembilan utas benang yang dipilin menjadi satu dan dilumuri dengan
kunyit telah diikat di pergelangan tangan kanan Manian dan di pergelangan
tangan kiri Malini, sebagai azimat bagi melindungi kedua-dua mereka daripada
segala bahaya selama upacara purana-kunbham yang melambangkan kemewahan dan
kesuburan, diikuti dengan upacara nalariku iaitu pengantin lelaki dan pengantin
perempuan berganti-ganti menyapu minyak cendana,kuma-kuma dan kunyit kepada
satu sama lain…
(Interlok: halaman
274)
Teknik Penulisan
Teknik kepengarangan yang terakhir ialah teknik penulisan yang
digunakan oleh Abdullah Hussain dalam novel Interlok. Pengarang menggunakan
pelbagai teknik penulisan seperti dialog, monolog, peribahasa, pengaruh bahasa
asing, unsur suspen, teknik imbas kembali dan sebagainya. Dialog ialah percakapan
yang boleh didengar oleh orang.
“Mengapa kita tak panggil ibu saja
datang ke mari?” tanya Cing Huat.
(Interlok: halaman 203)
Dialog dapat dilihat pada halaman 203 ketika Cing Huat bertanya
kepada bapanya, Kim Lock sebab mereka tidak memanggil ibunya datang ke Tanah
Melayu.
Selain itu, monolog terbahagi kepada monolog luaran dan monolog
dalaman. Monolog adalah percakapan dengan diri sendiri tanpa melibatkan orang
lain. Contohnya dapat dilihat pada watak Maniam.
Tetapi mengapa
Malini menutup pintu terlalu cepat. Apakah ini merupakan satu tanda tidak baik?
Dia berasa bagai mereka tidak akan bertemu lagi. Dalam hatinya dia berdoa
diam-diam bahawa andaiannya itu tidak benar.
(Interlok: halaman 323-324)
Berdasarkan contoh di atas, Maniam bermonolog dalaman iaitu
percakapan di dalam hati. Maniam bermonolog tentang isterinya iaitu Malini yang
menutup pintu terlalu cepat. Maniam merasakan bahawa perbuatan Malini adalah
petanda tidak baik dan merasakan mereka tidak akan betemu lagi. Maniam lalu
berdoa sendirian bahawa andaianya tidak benar.
Peribahasa juga digunakan oleh pengarang seperti peribahasa pipit
dengan enggang yang membawa maksud tidak setaraf. Ketika ini Mat Ranggi
merasakan taraf Seman dan keluarganya tidak setaraf. Hal ini dapat dilihat pada
halaman 382.
“Kankah Seman itu macam pipit. Pipit
dengan enggang manakan nak sama”.
(Interlok: halaman
382)
Pengaruh bahasa asing tidak terlepas dan merupakan salah satu tenik
penulisan novel Interlok. Hal ini disebabkan oleh kedatangan orang Cina dan
orang India ke Tanah Melayu. Perkataan pu nia boa ialah perkataan Cina
dan membawa maksud perkataan yang tidak elok.
“Pu nia bo punya olang. Dia
mau munuh gua punya anak”.
(Interlok: halaman 443)
Unsur suspen juga terdapat dalam novel Interlok. Salah satunya
ketika Seman tertanya-tanya tentang perkara yang ingin disampaikan oleh bapanya
sehingga ibunya tidak boleh mengetahui perkara tersebut. Seman juga tidak
menyangka bahawa antara ibu dan bapanya masih lagi terdapat rahsia antara
mereka.
Dia ingin
mendengar apa yang akan diucapkan oleh bapanya. Rahsia apakah yang mahu
diluahkan oleh bapanya itu yang tidak boleh diketahui oleh ibunya. Selama ini
dia tidak pernah menyangka bahawa di antara ibu dan bapanya itu masih ada satu
tabir kabus yang memisahkan mereka.
(Interlok: halaman 13)
Teknik imbas
kembali dapat dilihat ketika Mak Limah iaitu ibu Seman melihat otot-otot yang
timbul tenggelam pada kedua-dua belah bahu Seman ketika Seman sedang memotong
kayu. Ketika ini Mak Limah teringat kepada suaminya sewaktu suaminya muda-muda
dahulu iaitu suaminya jarang memakai baju ketika membuat kerja. Hal ini diikuti
pula oleh anaknya iaitu Seman. Contohnya dapat dilihat pada halaman pertama
novel Interlok.
Otot-otot yang timbul tenggelam pada
kedua-dua belah bahu anaknya itu mengingatkannya kepada suaminya ketika
muda-muda dahulu. Suaminya jarang memakai baju waktu dia bekerja. Sepanjang
masa tubuhnya yang berkulit sawo matang itu didedahkan kepada cahaya matahari.
Perangai yang serupa itu sekarang diikuti pula oleh anaknya yang tunggal.
(Interlok: halaman 1)
No comments:
Post a Comment