Penghasilan karya Melayu banyak memaparkan nilai budaya,
khususnya dalam Hikayat Raja-Raja Pasai. Nilai menurut Kamus Dewan Edisi
Keempat (2010:1081) dalam Mohd Rashid Md Idris et. al bermaksud darjat,
kualiti, mutu dan taraf. Menurutnya lagi, nilai dan etika masyarakat Melayu
mempunyai perkaitan rapat dengan perkara yang dianggap mempunyai nilai yang
tinggi dari segi kebenaran, kebaikan dan keindahan. Berdasarkan hikayat ini
terdapat banyak nilai budaya yang diamalkan oleh golongan-golongan pembesar dan
rakyat biasa. Antaranya termasuklah adat menyambut tetamu, adat menghormati
orang tua, adat pelantikan raja, adat menyembah raja, adat berkhatan dan sebagainya.
i.
Adat menyambut tetamu
Meraikan kedatangan tetamu merupakan satu nilai budaya
yang penting dalam sesebuah masyarakat. Berdasarkan Hikayat Raja-Raja Pasai,
terdapat beberapa peristiwa yang menggambarkan adat menyambut tetamu yang masih
diamalkan. Misalnya :
“Setelah Raja Ahmad sampai di istana Raja Muhammad,
baginda dipersilakan duduk. Mengikut adat, tepak sireh dibawa keluar lalu
disogokkan kepada Raja Ahmad dua laki isteru”.
(Hikayat Raja-raja Pasai: halaman 3)
“Merah
Silu bertemu dengan Megat Iskandar. Megat Iskandar mempelawa Merah Silu dan
menjamunya makan minum”.
(Hikayat Raja-raja Pasai: halaman 16)
ii.
Adat menghormati orang tua
Setiap masyarakat amat menitikberatkan adat menghormati
orang tua. Hal ini demikian kerana sikap ini merupakan cerminan keperibadian
seseorang. Tambahan pula, adat ini telah diamalkan dari turun-temurun dan
mestilah dijadikan amalan bagi setiap insan. Dalam Hikayat Raja-Raja Pasai,
nilai budaya menghormati orang tua dapat dilihat dengan jelas. Misalnya dalam
petikan berikut :
“Dalam surau itu ada seorang orang tua. Hamba memberi
salam kepada orang tua itu, maka disambut salam hamba”.
(Hikayat Raja-Raja Pasai : Halaman 6)
iii.
Adat pelantikan raja
Raja merupakan golongan tertinggi dalam sesebuah
pemerintahan. Pelantikan raja melibatkan beberapa adat yang telah diamalkan
sejak turun-temurun. Misalnya adat bermuafakat dan musyawarah bagi setiap
golongan yang terlibat. Hal ini peting untuk mendapatkan kata sepakat bersama
bagi membuat sesuatu keputusan. Petikan di bawah merujuk kepada amalan muafakat
yang ditunjukkan oleh Megat Iskandar semasa membuat pemilihan pelantikan raja
di negerinya.
“Pada suatu hari Megat Iskandar bermuafakat dengan orang
besar-besar, orang tua-tua dan segala rakyat dalam negeri itu. kata Megat
Iskandar, “Hai, segala tuan-tuan, apa fikiran kita akan Merah Silu ini? Pada
bicara hamba baiklah kita jadikan dia raja kerana ia pun sedia raja, lagi ia
hartawan”.
(Hikayat Raja-raja Pasai: halaman 17)
“Megat Iskandar bermuafakat lagi dengan segala orang dan
baginda tetap hendak merajakan Merah Silu, lalu Merah Silu diangkat menjadi
raja”.
(Hikayat Raja-raja Pasai: halaman 18)
iv.
Adat menyembah raja
Raja merupakan ketua pemerintah dalam sesebuah kerajaan.
Oleh itu, golongan pembesar dan golongan rakyat biasa perlulah mentaati raja.
Berikut merupakan adat-adat menyembah raja yang terdapat dalam Hikayat
Raja-Raja Pasai.
“Nama
raja dalam negeri itu ialah Sultan Muhammad. Orang Ma’abri terlihat sebuah
kapal berlabuh di teluk. Segera ia masuk menghadap raja serta ia berdatang
sembah, demikian sembahnya, “Daulat dirgahayu, Syah Alam ; ada sebuah kapal
berlabuh di teluk kita”.
(Hikayat Raja-raja Pasai: halaman 21)
“Gendang
tabal itu pun dipalu dan segala bunyi-bunyian pun berbunyi. Bedil nobat pun
dipasang dan segala hulubalang dan segala rakyat sekalian menjunjung duli
menyembah mengatakan, “Daulat dirgahayu Syah Alam Zillu ‘Ilalhi fi ‘I-Alam”.
(Hikayat Raja-raja Pasai: halaman 26)
v.
Adat berkhatan
Hikayat Raja-Raja Pasai juga ada menyatakan tentang adat
berkhatan tetapi tidak dijelaskan dengan terperinci. Misalnya dalam petikan
seperti berikut:
“Maka
ditanggalkan tangannya daripada dagunya itu. Maka sabda Nabi rasulullahi salla
Illhahi ‘alaihi wa-sallam kepada Merah Silu, “Tunduklah engkau.” Merah Silu pun
tunduk ke bawah, lalu terjaga daripada tidur. Merah Silu melihat yang dia telah
berkhatan”.
(Hikayat
Raja-raja Pasai: halaman 24)
vi.
Adat memeluk agama Islam
Agama Islam mengandungi rukun Islam dan rukun iman. Oleh
itu, seseorang yang beragama Islam mestilah percaya dan beramal dengan
kedua-dua rukun tersebut. Berdasarkan Hikayat Raja-Raja Pasai, jelas
diceritakan tentang pengislaman Sultan Maliku’l-Saleh.
“Apabila
bertemu dengan Sultan Maliku’l-Saleh, Syeikh Ismail berkata, “Hai sultan,
ucaplah oleh tuan hamba dua kalimah al-syahadah. “ Maka sultan mengucap,
Asyhadu an laillallah wahdahu la syarika lahu wa asyhadu anna Muhammadar ‘abdahu
wa rasuluh”.
(Hikayat Raja-raja Pasai: halaman 25)
vii.
Adat berpakaian orang besar
Antara petikan yang menjelaskan pemakaian bagi golongan
sultan dan pembesar adalah seperti berikut :
“Sultan
pun memakai selengkap pakaian kerajaan anugerah dari Makkah, kerana akan
ditabalkan sebagai raja”.
(Hikayat Raja-raja Pasai: halaman 25)
“Pada
keesokan harinya, baginda menyuruh orang menghias istana dan anakanda tuan
puteri berdua itu dengan pakaian yang keemasan bertatahkan ratna mutu manikam.
Seorang lagi anak gundik baginda bernama Tuan Puteri Ganggang memakai kain
sutera dan baju berwarna bunga jambu dan memakai cincin permata dan bersubang
berjentera”.
(Hikayat Raja-raja Pasai: halaman 30)
“Tun
Beraim Bapa pun memakai pakaian : pertama berkain sutera nipis kuning berpunca
warna murup bertepi emas dipahat bersiratkan emas berambu bergiring-giring di
puncanya dan berbaju sinar matahari, berkancing dan berpermata podi merah, dan
bertengkolok warna Cina bertepi emas berpermata bersirat berambukan mutiara dan
berkamar berkilat bahu dan berpontoh bernaga tujuh belit dengan manikam
bersarungkan emas dan menyandang pedang halilintar dan mengenakan berpermata
dan menyangkutkan busar yang keemasan pada bahu kirinya”.
(Hikayat Raja-raja Pasai: halaman 69)
viii.
Adat meminang
Hikayat Raja-Raja turut memaparkan adat meminang antara
golongan kerabat diraja. Misanya :
“Mereka
mempersembahkan segala kelengkapan dan segala perhiasan yang dibawa itu
diiringi kata yang baik-baik lagi sempurna daripada yang memberi nasihat pada
membersihkan muka segala manusia dan menerangkan segala hati akan pekerjaan
meminang tuan puteri”.
(Hikayat Raja-raja Pasai: halaman 30)
ix.
Adat bertandang
Selesai adat meminang, hikayat ini turut menjelaskan adat
bertandang bagi pihak perempuan.
“Titah
Sultan Perlak, “Baiklah, kami serah anak kami itu.” Maka baginda pun menyuruh
melengkapkan seratus perahu menjadi kenaikan paduka anakanda itu. Tun Perpatih
Pandak mengetuai rombongan menghantar Tuan Puteri Ganggang itu ke negeri
Samudera Darul Islam”.
(Hikayat Raja-raja Pasai:halaman 32)
x.
Adat melahirkan
“Sultan
menitahkan orang memalu genderang dan segala bunyi-bunyian berjaga-jaga seperti
adat segala raja-raja beranak”.
(Hikayat Raja-raja Pasai: halaman 36)
xi.
Adat berakikah
“Setelah
genap tujuh hari tujuh malam berjaga-jaga dan bersuka-sukaan makan minum dan
masing-masing dengan kesukaan masing-masing maka sampailah hari berjijak tanah.
Orang pun membuat akikah. Segala rakyat dan menteri hulubalang berhimpun dan menjamu makan dan minum”.
(Hikayat Raja-raja Pasai: halaman 36)
xii.
Adat kematian
“Setelah
itu baginda pun naiklah ke darat menanamkan mayat itu. baginda menamakan tempat
itu Padang Maya Sultan Maliku’l-Mansur pu menanamkan mayat Syed Semayam al-Din
itu. setelah sudah ditanam, ditalqinkan dan dibacakan baginda tahlil arwah”.
(Hikayat Raja-raja Pasai: halaman 53)
xiii.
Adat menziarahi tanah perkuburan
“Apabila
sampai di Padang Maya, di kubur Asmayu’d-din, Sultan Maliku ‘l-Mansur pun
singgah di kubur Semayam al-Din itu
hendak membaca al-Fatihah, mengaji dan berdoa. Setelah selesai membaca
al-Fatihah baginda bangkit lalu memberi salam pada kubur itu, demikian bunyi
salam baginda itu, Assalamualaikum ya qauma ‘I-mu’minina wa inna insya’allahu
bikumu ‘lahiqun ”.
(Hikayat Raja-raja Pasai: halaman 55)
No comments:
Post a Comment