Di
dalam karya agung Melayu terdapatnya nilai ilmu yang dibicarakan. Antaranya
ialah ilmu firasat, ilmu pendukunan, ilmu jampi, ilmu pengasih, maklumat
tentang strata sosial masyarakat dan adat istiadat. Orang melayu pada zaman
dahulu mempunyai banyak ilmu. Kedatangan Islam dan pengaruh Barat menambahkan
lagi kerencaman ilmu yang bermanfaat dalam masyarakat Melayu. Kesemua nilai
ilmu digambarkan dengan jelas dalam banyak karya agung Melayu.
Nilai Ilmu dan maklumat
Konsep nilai
Menurut
kamus dewan edisi keempat (2010:1081), perkataan nilai merujuk kepada darjat,
kualiti, mutu dan taraf. Mohd Rashid Md Idris,2012 mendefinisikan nilai kepada
tiga konteks utama iaitu sebagai sifat bagi menyatakan kepentingan atau manfaat
sesuatu objek, menyatakan kadar harga atau markah sesuatu objek berbentuk
kuantiti dan sebagai ukuran piawai kepada sesuatu kelakuan manusia. Dalam
bahasa arab nilai ialah “al-qimah” yang bermaksud harga yang ditetapkan atau
diletakkan pada sesuatu. Nilai juga mempunyai hubung kait dengan falsafah dan
bersifat aksiologi. Nilai membolehkan manusia untuk membezakan antara baik atau
jahat dan betul atau salah. Nilai juga
menjadi dasar atau asas bagi seseorang manusia untuk menerima atau menolak
sesuatu perlakuan manusia yang lain. Perlakuan tersebut sama ada baik atau
jahat dan salah atau betul.
Masyarakat
melayu tidak akan terlepas daripada peraturan dan aturan yang perlu dipatuhi
berdasarkan kesepakatan masyarakat. Pemupukan nilai dalam diri seseorang
membolehkan seseorang itu diterima sebagai sebahagian dalam masyarakat Melayu.
Nilai amat penting dan ditekankan dalam masyarakat melayu kerana aspek nilai
ini akan menjamin kesejahteraan masyarakat dan nilai yang disampaikan bersikap
beradab, muafakat dan penuh dengan kesusilaan yang murni. Nilai dalam
masyarakat melayu dapatdipupuk melalui dua cara iaitu secara formal dimana
dipupuk melalui pendidikan formal di institusi pendidikan dan secara tidak
normal iaitu mellaui persekitaran bermula daripada keluarga, rakan dan
seterusnya masyarakat itu sendiri.
Nilai dan etika masyarakat melayu
dikatakan sangat mempunyai perkaitan rapat dengan perkara yang dianggap sebagai
mempunyai nilai yang tinggi dari segi kebenaran, kebaikan dan keindahan.
Nilai-nilai ini cukup sinonim dengan agama islam yang sangat berpengaruh dalam
masyarakat melayu seluruh nusantara. Berdasrkan pengaruh agama islam,
ketinggian dan kesucian nilan dan etika memberikan pengaruh yang sangat besar
terhadap akal budi Melayu ia kekal pada masyarakat hari ini.
Konsep Ilmu
Menurut
kamus dewan edisi keempat(2010). Ilmu bermaksud pengetahuan dalam perkara
dunia, akhirat, zahir, batin dan lain-lain. Ilmu merupakan hal yang berkaitan
kerana pemerolehan ilmu itu dan usaha kita untuk menyebarkan kepada orang lain
dalam bentuk pelbagai maklumat. Terdapat beberapa fungsi sesuatu ilmu itu
disebarkan iaitu untuk menambahkan ilmu pengetahuan, mengembangkan lagi perkara
yang mengandungi pelbagai kemusykilan dan lain-lain. Ilmu dan maklumat yang
ingin dikaji berdasarkan karya agung merupakan ilmu pendukunan, ilmu firasat,
ilmu jampi, ilmu pengasih dan sebagainya.
Kekuatan
novel Interlok adalah nilai ilmu yang diigarapkan oleh penulis amat memberi
impak kepada kehidupan masyarakat pada masa itu. Menurut Hashim, Hamzah dan
Mohamad Saleeh (2011), antara ciri-ciri pemilihan novel yang terbaik ialah
memiliki pemikiran yang tinggi, mencabar taakulan, menyisipkan gagasan dan
ideologi yang besar dan mempunyai nilai ilmu yang bersifat sejagat. Perkara ini
disokong oleh Illias Zaidi (2010) yang menyatakan bahawa novel Interlok
merupakan sebuah karya yang sarat dengan ilmu pengetahuan dan mampu memberikan
nilai moral kepada masyarakat sekelilingnya.
ILMU AGAMA
Nilai
ilmu banyak di garapkan oleh penulis didalam Novel ini. Ilmu dapat mempengaruhi
masyarakat sekeliling. Hal ini dapat dibuktikan apabila dalam buku 1, penulis
menggambarkan realiti kehidupan orang Melayu pada zaman sebelum merdeka yang
kurang menitikberatkan mengenai ilmu. Bilangan orang Melayu yang boleh menulis
dan membaca sangat kurang. Bagi mereka tiada gunanya anak-anak mereka belajar
kerana akhirnya akan menjadi seorang petani juga. Tetapi, ada juga yang
menghantar anak-anak untuk mengaji, asalkan anak-anak tahu membaca Al-Quran dan
solat, itu sudah cukup bagi mereka. Di sebabkan oleh kurangnya pengamalan ilmu
agama dalam diri tidak mantap, amalan dan kepercayaan karut seperti penggunaan
tengkorak serta mentera-mentera yang bercanggah dengan agama Islam untuk tujuan
perubatan masih diamalkan (Syed Mohd Zakir, 2011).
Walaubagaimanapun,
penulis turut menekankan kepentingan ilmu. Hal ini terbukti apabila guru
bertanggungjawab supaya masyarakat pada masa itu diwajibkan bersekolah.
Contohnya, Guru Besar Sekolah Menengah Simpang Empat dan beberapa orang guru
lain sedang berkeliaran untuk mengajar pemuda-pemuda untuk diajak belajar di
sekolah. Dengan pembinaan sekolah dan kepentingan menguasai ilmu, akhirnya anak
Maniam iaitu Ramakrishnan telah berjaya menjadi seorang inspektor polis.
ILMU PERDUKUNAN
Menurut
Kamus Dewan (2010), menyatakan bahawa dukun membawa maksud orang yang mengubat
orang sakit atau memberi ubat cara kampung atau tradisional (dengan membaca
jampi serapah dan sebagainya), bomoh, pawang. Manakala perdukunan pula membawa
maksud yang mengenai atau berkaitan dengan pengubatan cara kampung atau tradisional,
yang berkaitan dengan ilmu dukun.
Kepercayaan
masyarakat Melayu pada peringkat permulaan adalah berbentuk animisme. Dalam
kepercayaan itu mereka menganggap benda-benda mempunyai semangat dan kuasa
ghaib. Sehubungan dengan itu, wujudlah pemujaan atau penyembahan kepada
batu-batu, pokok-pokok, sungai-sungai, gunung-gunung dan fenomena lain. Kuasa
ghaib itu tidak boleh dihubungi oleh orang sembarangan, jadi dukun, pawang atau
bomoh diperlukan. Usaha ini dianggap berfungsi mengembalikan keadaan seperti asalnya.
Dukun
atau bomoh juga dapat menghubungi semua kuasa ghaib yang ada pada binatang
terutama yang liar dan bisa. Mereka tahu akan kelemahan binatang-binatang
tersebut dengan jampi. Kadang-kadang seseorang bomoh itu pakar dalam satu
bidang sahaja seperti bomoh ular, gajah dan sebagainya.
Contoh
yang dapat dilihat dalam novel Interlok ialah apabila bapa Seman, Pak Musa
batuk tidak berhenti, emaknya telah menyuruh Seman memanggil dukun iaitu Pak
Utih. Pak Utih adalah dukun yang terkenal di kampung itu. Pak Utih telah
menggunakan kemenyan dan beberapa lagi benda lain seperti sirih dan tangkai.
Ini menunjukkan bahawa pada masa itu, masyarakat melayu masih lagi menggunakan
khidmat dukun. Pak Utih sempat berbual bersama Seman dan memberitahu bahawa
untuk menjadi dukun bukannya satu perkara yang senang. Dukun perlu melalui dan
mempelajari banyak perkara. Pak Utih memberitahu Seman bahawa dia boleh
bercakap dengan tengkorak. Ini menunjukkan satu kepercayaan animism yang
terdapat dalam kalangan masyarakat tersebut.
ILMU PERNIAGAAN
Dalam buku kedua, penulis menerapkan tentang
kepentingan nilai ilmu dalam diri golongan Cina yang rajin dalam pekerjaan dan
mencari ilmu. Penulis mula menceritakan tentang asal usul kaum Cina di Malaya
yang digambarkan bahawa kehidupan yang sukar di negara China akibat daripada
kerap kali berlakunya bencana alam sehingga menyukarkan kehidupan rakyat di
sana. Sawah yang diusahakan musnah sekelip mata sama ada akibat dari kemarau,
banjir atau serangan belalang. Disebabkan kesempitan hidup, ramai orang Cina
dari pelbagai puak sanggup merantau ke Rantau Selatan (Malaya dan sekitarnya)
untuk mencari rezeki. Penulis turut menceritakan terdapat rasa tidak puas hati
di antara puak Hakka dan Hokkien namun perasaan tersebut semakin lama semakin
padam kerana mereka sama-sama beradu nasib di negeri orang. Apabila masyarakat
Cina sudah ramai di Malaya, timbul kesedaran tentang kepentingan ilmu
pengetahuan untuk menjamin masa depan anak-anak mereka. Cing Huat berusaha
dengan cara sendiri untuk membina sekolah di kawasan tempat tinggal mereka bagi
memastikan anak-anak kaum cina tidak lupa akan asal-usul dan bahasa ibunda
mereka.
Dalam
buku tiga, masyarakat India turut menekankan aspek ilmu dalam kehidupan apabila
golongan India meminta pihak penjajah Inggeris untuk mendirikan sebuah sekolah
Tamil bagi memberi ruang kepada anak-anak mereka untuk belajar. Menurut S.
Fatimah Said (2011), persoalan akan kepentingan ilmu, kasih sayang dan
bekerjasama turut menyokong penuh tema yang dibawa oleh penulis di dalam buku
ini dan menunjukkan kesungguhan dan keikhlasan pengarang ketika menghasilkan
novel ini. Menurut Misran, Mawar dan Che Abdullah (2011), Keluarga Cing Huat
amat menekankan aspek ilmu perniagaan dan alam kehidupan agar dapat mengubah
kehidupan yang lebih baik. Hal ini terbukti apabila Cing Huat dan ayahnya Kim
Lock pernah bekerja sebagai kuli mengangkat barang di pelabuhan, kemudian
bertukar menjadi penarik lanca, bekerja sebagai pelombong dan dengan wang
simpanan, mereka berjaya membuka kedai runcit.
Akhirnya, kedai runcit mereka di Simpang Empat menjadi bertambah besar
dan maju kerana menjadi tumpuan para petani dan pekerja estet di daerah
tersebut.
No comments:
Post a Comment