Pemikiran
bermula dengan idea, yang kemudiannya dimatangkan pengarang menjadi subjek,
akhirnya ia menjadi buah-buah fikiran yang bernas dan signifikan. Setiap
pengarang mempunyai cara tersendiri memilih bahan, mengejapkannya dan kemudian
menjelmakannya menjadi mesej, mutiara dan permata karya.
Novel Interlok merupakan sebuah
novel yang mempunyai pemikiran yang unik. Pemikiran utama yang ingin
disampaikan oleh pengarang menerusi novel tersebut ialah penyatuan dan
perpaduan kaum. Menerusi novel ini, pengarang mempunyai pemikiran yang bijak
dengan menggunakan watak-watak yang terdiri daripada pelbagai kaum yang wujud
di Malaysia seperti kaum Melayu, Cina dan India. Dalam novel ini,
pengarang, iaitu Abdullah Hussain telah menggarap cerita yang menggambarkan
kehidupan rakyat Malaysia yang berbilang kaum sekitar awal tahun 1990-an hingga
31 Ogos 1957 apabila Malaysia mencapai kemerdekaan daripada pihak British.
Dalam jangka masa ini, perpaduan atau pertautan antara rakyat sangat penting
untuk mencapai kemerdekaan dan seterusnya untuk membangunkan negara. Integrasi
antara tiga kaum terbesar iaitu Melayu, Cina dan India melalui tiga keluarga
yang berusaha untuk hidup bersama di Tanah Melayu yang aman, merdeka dan
bersatu padu. Sebagai buktinya, Seman, Maniam, Cing Huat dan Yew Hock hidup
saling membantu dalam urusan kehidupan seharian dan seterusnya bekerjasama
untuk mewujudkan masyarakat Malaya yang bersatu padu, aman dan harmoni.
Kepelbagaian kaum tersebut merupakan keistimewaan yang wujud secara semula jadi
berdasarkan fakta sejarah apabila orang Cina yang diwakili oleh Cing Huat, dan
orang India yang diwakili oleh Maniam datang ke Tanah Melayu pada masa itu
untuk mencari rezeki dan seterusnya tinggal dan menetap di negara ini.
Dalam
kehidupan mereka, setiap kaum itu hidup saling bergantungan antara satu sama
lain. Orang Melayu meminjam wang daripada orang Cina dan orang Cina pula
menggunakan orang Melayu untuk membeli tanah orang Melayu. Sebagai contohnya,
Cina Panjang (Cing Huat) memberikan wang iaitu dengan meminjamkannya kepada
Musa dan sebaliknya Cing Huat menggunakan Musa untuk membeli tanah orang
Melayu. Musa pula telah menyelamatkan Maniam daripada dipukul dengan teruk dan
Maniam membalas jasa Musa dengan memberikan bantuan kepada anaknya iaitu Seman
untuk mendapatkan kerja di ladang di tempat Maniam bekerja sebagai tandil.
Kehidupan
pelbagai kaum dalam kalangan masyarakat Melayu, Cina, dan India itu berlangsung
dengan aman, saling bergantungan dan tiada persengketaan yang boleh mencetuskan
ketegangan kaum. Mereka berusaha untuk mewujudkan masyarakat yang aman dan
harmoni serta menjadikan negara ini negara yang merdeka dan berdaulat.
Oleh
hal yang demikian, novel ini memaparkan pemikiran atau mesej tentang integrasi
tiga kaum utama, iaitu Melayu, Cina dan India. Di sinilah konsep `interlok’
yang hendak digambarkan dalam keseluruhan novel ini. Ketiga-tiga kaum ini
berusaha untuk menjalani hidup bersama sebagai rakyat dalam sebuah negara yang
berdaulat.
Novel
ini memaparkan keadaan masyarakat pada awal abad ke 20 iaitu zaman kedatangan
orang Cina ke Tanah Melayu, orang India dari selatan benua India dan orang
Melayu yang menjadi penghuni asal Tanah Melayu. Disitulah digambarkan situasi
sosial, ekonomi dan politik. Ketiga-tiga kaum ini hidup dalam kemiskinan akibat
penjajahan Inggeris yang mengamalkan sistem pemerintahan pecah-perintah. Orang
Melayu sebagai petani, orang Cina sebagai pengusaha dan orang India bekerja di
estet.
Ketiga-tiga
kaum ini berusaha meningkatkan taraf hidup untuk merubah penghidupan mereka
daripada kehidupan yang kurang baik menjadi lebih baik. Maka berlaku proses
mobiliti sosial ke atas ketiga-tiga kaum terutama bagi generasi kedua dan
ketiga. Mengikut Ting Chew Peh dalam bukunya Konsep Asas Sosiologi (1979),
menjelaskan mobiliti sosial adalah satu proses perubahan individu atau kelompok
daripada satu lapisan sosial kepada satu lapisan sosial yang lain dalam satu
sistem stratifikasi sosial.
Isi dan Mesej dalam novel Interlok
Novel
Interlok mempunyai empat bahagian utama. Pada bahagian pertama, pengarang
menceritakan mengenai keluarga Seman. Ayahnya Pak Musa dan ibunya Mak Limah.
Mereka tinggal di Kampung Nyior Condong. Pak Musa bekerja sebagai petani dan
memiliki tanah dusun yang agak luas. Lantas dia dianggap antara orang berharta
di kampung itu. Rahsia pemilikan sawah dan dusun ini terbongkar apabila Pak
Musa meninggal dunia. Seman dan ibunya diminta meninggalkan rumah dan tanah
yang mereka diduduki oleh tauke kedai bernama Cing Huat (Panjang). Rupanya
semua tanah sawah dan dusun tersebut adalah kepunyaan Cing Huat. Cing Huat
mempergunakan Pak Musa untuk membeli tanah orang Melayu, kerana Cing Huat tidak
boleh membeli tanah kepunyaan orang Melayu.Tanpa diketahui oleh Mak Limah dan
Seman, antara Cing Huat dan Pak Musa telah membuat perjanjian bertulis agar
tanah tersebut diberikan kembali kepada Cing Huat sekiranya Pak Musa meninggal
dunia. Seman yang tidak tahu menulis dan membaca terpaksa meninggalkan kampung
itu bersama ibunya.
Pada bahagian kedua pula, pengarang
menceritakan mengenai keluarga Cing Huat.
Cing Huat yang berusia 10 tahun dibawa oleh ayahnya
bernama Kim Lock keturunan Hokien dari negara China (Tung San) datang Ke Rantau
Selatan (Malaya) dengan menaiki kapal bersesak-sesak untuk mencari kehidupan
baru. Apatah lagi faktor penolak di negaranya, kerana sudah beberapa musim
sawah padinya tidak menjadi akibat bencana alam dan diserang oleh ribuan
belalang. Tambahan pula pada ketika itu Paman Kok Leng yang pulang ke
kampungnya yang menceritakan tentang kemudahan mencari wang di Rantau Selatan.
Paman Kok Leng yang bertujuan untuk mencari pekerja yang sanggup bekerja di
Rantau Selatan, mempengaruhi Kim Lok untuk pergi ke sana. Soal tambang
pengangkutan boleh dibayar apabila telah bekerja nanti. Kim Lok bersetuju dan
berangkat bersama anaknya Cing Huat dengan meninggalkan isteri di kampung.
Setelah beberapa minggu belayar, akhirnya kapal yang mereka naiki sampai di
Singapura (Sin-cia-pu). Di Singapura, Kim Lok bekerja sebagai kuli di
pelabuhan, bertukar kerja menjadi penarik lanca sementara anaknya Cing Huat
menjadi pelayan di kedai kopi. Kerana hendak mencari pendapatan lebih, Kim Lok
pergi belayar ke Melaka dengan bantuan seorang kenalannya dan akhirnya sampai di
Lukut bekerja di lombong bijih. Dengan simpanan yang ada Kim Lok menuju ke
Pulau Pinang untuk mencari peluang membeli tanah. Kemudian dia pergi ke Kedah
dan sampai di daerah kecil bernama Simpang Empat. Di tempat itu dia membuka
kedai runcit yang akhirnya menjadi maju, kerana kedai tersebut menjadi tumpuan
para petani dan pekerja estet di sekitarnya. Masa terus berlalu, kedai runcit
yang semakin besar ini diteruskan oleh Cing Huat yang telah berumah tangga dan
mempunyai empat orang anak. Kim Lok tidak sempat menemui isterinya yang
ditinggalkan di China(Tung San) kerana peperangan telah berlaku antara China
dan Jepun pada ketika itu. Kim Lok akhirnya meninggal dunia akibat ketagihan
candu kerana dipengaruhi oleh perempuan simpanannya Mei Hua yang akhirnya juga
meninggal dunia. Cing Huat meneruskan hidup bersama isterinya bernama Tua Tao
dengan empat orang anaknya, yang lelaki bernama Yew Hock dan Yew Seng,
sementara yang perempuan bernama Poh Eng dan Poh Kheng.
Bahagian
ketiga pula menceritakan mengenai keluarga Maniam. Maniam berasal dari desa
Tricur Kerala, India. Maniam Pada ketika itu berusia 30 tahun datang ke Pulau
Pinang atas kemahuannnya sendiri kerana mendengar cerita beberapa orang
kampungnya yang telah bekerja di Pulau Pinang, mudah mencari wang di sana.
Maniam yang telah beristeri bernama Ambika, tetapi tidak mempunyai anak (anak
sulungnya meninggal dunia) terpaksa meninggalkan isterinya untuk mencari
penghidupan baru dan berjanji akan mengirimkan wang setiap bulan. Di Pulau
Pinang dia bekerja sebagai buruh pelabuhan. Setelah beberapa lama bekerja dia
dapat mengirimkan wang menerusi rakannya bernama Pillay. Malangnya Pillay tidak
menyampaikan wang tersebut kepada isterinya, menyebabkan akhirnya isterinya
terpengaruh dengan pujukan Pillay untuk hidup bersamanya. Cerita ini di
sampaikan oleh rakan sekampungnya bernama Raman yang datang ke Pulau Pinang.
Maniam berasa kecewa kerana dia amat setia dengan isterinya lalu membawa diri
ke Bagan Tuan Kecil dan bekerja di sebuah estet getah. Tidak Lama dia bekerja
di estet tersebut Maniam berpindah bekerja di kebun milik orang Inggeris di
Cangkat Lima. Di Estet getah ini dia bekerja dengan baik dan amat disayangi
oleh tandil estet bernama Perumal. Maniam akhirnya berkahwin dengan Malini anak
tandil Perumal. Namun rumah tangga mereka berkocak, kerana Suppiah yang
kemudiannya bekerja di ladang yang sama membawa mulut menceritakan Maniam telah
beristeri dan tidak bertanggungjawab terhadap isterinya. Berita tersebut sampai
ke telinga Malini dan ayah mentuanya Perumal. Maniam yang tidak tahan dengan
sindiran para pekerja estet terpaksa meninggalkan Malini yang amat dicintainya
tambahan pula Malini pada waktu itu sedang mengandung anak pertama. Pada malam
dia berangkat meninggalkan estet tersebut, dia diserang oleh beberapa orang
yang memusuhinya sehingga pengsan. Dia hanya tersedar apabila seorang Melayu
bernama Musa menyelamatkannya. Meraka menjadi sahabat baik dan bekerja di Kebun
Cangkat Janggus, sehinggalah Musa mengambil keputusan untuk berhenti dan pulang
ke kampungnya dengan alasan untuk berkahwin.
Pada
bahagian terakhir pula, pengarang menceritakan mengenai Interlok yang membawa
maksud penyatuan bagi ketiga-tiga keluarga tersebut. Pengarang menceritakan
ketiga-tiga kaum ini menerusi generasi kedua dan ketiga saling bantu membantu
dan saling menjalani hidup bertoleransi. Ia dapat dilihat menerusi beberapa
episod. Pengarang menggunakan latar semasa perang Jepun dan semasa darurat
iaitu kebangkitan Kominis Bintang Tiga. Diceritakan apabila Seman meninggalkan
kampungnya Nyior Chondong dia bersama ibunya sampai ke Kebun Cangkat Janggus.
Di situ dia bertemu Perumal yang menjadi tandil di estet tersebut. Semasa
ditemu duga, Seman menceritakan asal usulnya dan nama ayahnya. Apabila Maniam
mendengar nama ayah Seman iaitu Musa berasal dari Nyior Condong, Maniam
teringatkan Musa yang telah menyelamatkannya selepas dia diserang. Maniam yang
mengenang jasa ayah Seman terus menerimanya bekerja di ladang tersebut. Kerana
peluang orang Melayu untuk bekerja di ladang amat terbatas kerana momokan
Melayu malas oleh orang Inggeris.
Episod
selanjutnya Maniam ditangkap oleh tentera Jepun, dia disoal siasat oleh seorang
Inspektor muda bernama Ramakrisynan. Dalam sesi soal siasat akhirnya Maniam
baru tahu bahawa Inspektor itu adalah anaknya yang ditinggalkan semasa dalam
kandungan ibunya. Inspektor Maniam juga dapat menyelamatkan Mak Limah yang
ditahan oleh Jepun. Apabila Jepun sampai di Kedah, tentera Jepun akan menangkap
orang-orang yang disyakki menjadi ahli Bintang Tiga. Suatu malam Jepun datang
ke kedai Cing Huat yang mengesyakki ada anaknya menjadi ahli Bintang Tiga. Poh
Eng yang ketakutan lari keluar rumah dan diselamatkan oleh Seman lalu dibawa ke
rumah tinggal bersama ibunya. Mak Limah akhirnya ditangkap Jepun kerana
melindungi Poh Eng adik Yew Seng yang menjadi ahli Bintang Tiga. Nasib Mak
Limah agak baik dia kemudian dilepaskan oleh Inspektor Ramakrisynan setelah
diberitahu oleh ayahnya - Maniam, bahawa Mak Limah ialah ibu Seman anak kawan
baiknya.
Kisah
selanjutnya, apabila Inspektor Ramakrisynan menyelamatkan ayahnya Maniam, Yew
Seng dan Poh Eng yang berhajat tidak ingin lagi menyertai pasukan Bintang Tiga.
Hal ini berlaku apabila Jepun menyerah kalah, gerombolan kominis cuba berkuasa
di Tanah Melayu. Inspektor Ramakrisynan yang ditugaskan oleh tentera British
mengetuai serangan perkhemahan Bintang Tiga dan berjaya memusnahkan khemah
gerombolan tersebut dan dapat menyelamatkan bapanya, Yew Seng dan Poh Eng.
Episod
terakhir digambarkan oleh pengarang tiga manusia dari tiga suku kaum yang
sebelumnya hidup penuh konflik akibat hidup di bawah penjajahan Jepun, Kominis
dan Inggeris sama-sama menyambut hari kemerdekaan di Kuala Lumpur. Seman, Yew
Seng berserta rombongan diketuai oleh Raman yang aktif dalam persatuan bertolak
ke Kuala Lumpur dan kedatangan mereka nanti akan disambut oleh Inspektor
Ramakrisynan yang telah bertugas di Kuala Lumpur tinggal bersama ayahnya Maniam
yang sudah tinggal menetap bersama anaknya. Pengarang mengakhiri cerita dengan
suasana harmoni ketiga-tiga watak yang mewakili tiga kaum menyambut kemerdekaan
Tanah Melayu pada 31 Ogos 1957.
No comments:
Post a Comment