Masyarakat yang Hidup dalam Keadaan Serba Kekurangan
Kehidupan masyarakat yang digambarkan dalam novel ini
adalah masyarakat yang miskin dan perlu menyara diri dengan kais pagi makan
pagi, kais petang makan petang. Hal yang demikian, kerana kebanyakan
penduduknya adalah petani kecil yang tidak memberi banyak keuntungan dan hanya
cukup sekadar menyara diri dan keluarga. Hal yang demikian dijelaskan seperti
berikut:
Bau tanah dan
rumput amat menyegarkan perasaan Seman, tetapi entah berapa lama pula dia akan
datang menghidu kembali bau tanah dan rumput itu. Dia akan berpindah kelapangan
baru dalam hidupnya. Daripada anak tani dia akan menjadi kuli kebun getah,
daripada hidup seperti ayam kais pagi makan pagi dia akan hidup seperti buruh,
terima gaji tiap-tiap bulan. Mereka terus berjalan dengan tidak berhenti-henti
sehingga matahari terbit.
(Interlok: halaman 365)
Namun
demikian, bukan semua penduduknya miskin masih terdapat penduduk yang mempunyai
taraf ekonomi yang baik. Bagi penduduk yang miskin, mereka perlu melalui
kesusahan dan kepayahan tersebut dalam menyara kehidupan bagi memastikan
kelangsungan hidup.
Taraf Kehidupan Seseorang
Taraf kehidupan seseorang amat dipentingkan oleh
masyarakat untuk menilai kedudukannya sama ada seorang yang miskin mahupun
berada dalam kelompok orang yang kaya. Hal yang demikian, dijelaskan dalam
watak Mat Ranggi dan Bedah Ranggi yang tidak bersetuju untuk mengahwini
anaknya, iaitu Gayah dengan Seman kerana Seman berasal daripada keluarga yang miskin
dan tidak setaraf dengan keluarga Mat Ranggi yang mempunyai taraf kehidupan
yang lebih baik daripada keluarga Seman. Hal yang demikian, dapat diertikan
sebagai pipit sama pipit, enggang sama enggang yang tidak sama tarafnya antara
pipit dan enggang. Sikap tersebut masih berlaku dalam masyarakat pada hari ini,
di mana pangkat dan kedudukan lebih dipandang daripada aspek lain, seperti
sahsiahnya. Pandangan masyarakat tersebut jelas ditunjukkan dalam novel ini,
iaitu:
“Ceh!” mendesis Mat
Ranggi kepada isterinya yang sedang mengumpul cawan bekas minuman tetamu tadi.
“Seman? Seman yang mau meminang anak kita. Sudah gilakah Lebai Man tu? Ke mana
sudah ilmunya aku pun tak tahu? Kankah Seman itu macam pipit. Pipit dengan
enggang manakan nak sama.”
“Tak ada seorang
pun yang berjenis, yang masuk meminang anak kita ni,” ujar isterinya sambil
bangun untuk ke dapur. “Sekurang-kurangnya biarlah ada sedikit harta, kalau tak
harta pun biarlah ada nama, jadilah juga?”
(Interlok: halaman 382)
Dalam novel ini, menjelaskan bahawa taraf kehidupan
seseorang menjadi ukuran dalam menentukan kebahagiaan sesebuah institusi
kekeluargaan tersebut berbanding penilaian terhadap nilai budi pekerti yang
ditunjukkan oleh seseorang.
Mengekalkan Adat dan Warisan Melayu
Adat secara
umumnya didefinisikan sebagai suatu aturan dan cara hidup. Ianya mencerminkan
segala perbuatan yang adakalanya dilakukan setiap hari ataupun mengikut musim
sama ada berpandukan bulan atau tahun. Adat bersifat maya iaitu tidak dapat
dilihat. Ia timbul daripada suatu pemikiran berkenaan cara hidup dan tidak
dizahirkan. Apabila ianya dizahirkan dan dapat dilihat perlaksanaanya, misalnya
kita melihat adat bercukur, adat bersanding dan sebagainya, itu sudah menjadi
suatu budaya. Oleh yang demikian, budaya ialah suatu bentuk perlakuan yang
mencerminkan adat sesuatu masyarakat itu.
Dalam novel
ini, pengarang cuba memperlihatkan kehidupan masyarakat yang masih berpegang
kepada adat dan budaya Melayu dalam kehidupan harian. Hal yang demikian, dapat dilihat
melalui watak Mak Limah yang gemar makan sirih. Sirih merupakan sejenis makanan
atau ulaman yang begitu sinonim dengan masyarakat Melayu kerana memberi
pelbagai khasiat untuk tubuh badan malah turut digunakan dalam upacara
perkahwinan, dimana sirih junjung merupakan pelengkap utama semasa proses
bertunang atau pernikahan dijalankan. Contohnya seperti berikut:
“Baik orang India tu, Seman,” kata Mak Limah ketika dia
mulai menggobek sirihnya.
(Interlok: halaman 366)
Masyarakat Melayu begitu berpegang teguh
dengan adat resam kerana ia dipercayai mempunyai kesan dalam kehidupan. Bagi
masyarakat Melayu, adat resam perkahwinan begitu dititikberatkan. Sesuatu
upacara dalam peringkat perkahwinan itu akan dijalankan dengan meriah dan penuh
adat istiadat. Dalam adat perkahwinan masyarakat Melayu, terdapat beberapa
peringkat penting, iaitu merisik, meminang, bertunang, akad nikah, adat
berinai, dan akhir sekali adalah majlis perkahwinan.
Berdasarkan pengkajian dalam novel ini,
memperlihatkan di mana adat resam perkahwinan itu diamalkan. Hal yang demikian,
dapat dilihat melalui watak Seman yang berhasrat untuk memperisterikan gayah,
namun demikian terdapat beberapa proses yang perlu dilaluinya sebelum majlis
perkahwinan itu berlangsung. Oleh yang demikian, Seman bertindak dengan merisik
terlebih dahulu sebelum keputusan seterusnya dibuat. Misalnya, dapat dilihat
seperti berikut:
Lazim telah
memberitahukan ibu dan bapanya apabila Seman telah bersetuju untuk membuat
risikan lebih dahulu, kalau-kalau belum ada orang yang masuk lagi dan kalau-kalau
Seman mahu diterima sebagai menantunya apabila belum ada orang yang masuk
meminang.
(Interlok: halaman 380)
Tindakan Seman tersebut, amat menepati nilai adat dan
budaya dalam masyarakat Melayu, khususnya adat resam perkahwinan. Sehubungan
dengan itu, jelas menunjukkan masyarakat dalam novel ini, amat menitikberatkan
soal adat dan budaya dalam kehidupan harian mereka.
Perpaduan
Hormat-menghormati merupakan nilai murni yang menjadi
pegangan hidup dalam semua lapisan masyarakat bagi menjamin keharmonian dan
kesejahteraan hidup. Amalan tersebut, telah diamalkan sejak dahulu lagi,
sehingga pengarang turut menerapkan
nilai-nilai tersebut dalam hasil karyanya. Misalnya dapat dilihat
seperti berikut:
“Berehatlah dulu,”
kata Maniam. “Saya mau pergi buat kerja.” Dia menyusun jari kedua-dua belah
tangannya memberi hormat kepada Mak Limah. Mak Limah tidak tahu apa yang mesti
dibuat olehnya untuk membalas hormat itu. Dia melihat pada Seman dan ketika dia
berpaling semula, Maniam telah berjalan jauh sambil menyeret basikalnya.
(Interlok: halaman 366)
Walaupun
berlainan bangsa, Maniam masih menunjukkan rasa hormatnya kepada Mak Limah yang
berbangsa Melayu itu. Amalan murni yang ditunjukkan tersebut, dapat memberi
pengajaran kepada khalayak pembaca supaya hidup bersatu-padu dan hormat-menghormati
antara satu sama lain walaupun berlainan bangsa
agar hidup sentiasa hidup dalam keadaan aman dan sejahtera.
Selain
daripada itu juga, kekuatan yang terdapat di dalam novel Interlok ialah
pandangan hidup masyarakat yang saling bantu-membantu dalam urusan seharian
seterusnya bekerjasama untuk mewujudkan masyarakat Malaya yang hidup
bersatu-padu, aman dan harmoni (Anwar dan Zakir, 2014). Perkara ini dapat
dibuktikan apabila Seman, Cing Huat dan Yew Hock hidup saling bantu-membantu.
Orang Melayu meminjam wang daripada orang Cina dan orang Cina pula menggunakan
orang Melayu membeli tanah orang Melayu. Sebagai contohnya, Cina Panjang (Cing
Huat) memberikan wang iaitu dengan meminjamkannya kepada Musa dan sebaliknya
Cing Huat menggunakan Musa untuk membeli tanah orang Melayu. Musa pula telah
menyelamatkan Maniam dari dipukul dengan teruk dan Maniam membalas jasa Musa
dengan memberikan bantuan kepada anaknya, iaitu Seman bagi mendapatkan
pekerjaan di ladang di tempat Maniam bekerja sebagai tandil. Kehidupan pelbagai
kaum dalam kalangan masyarakat Melayu, Cina dan India itu berlangsung dengan
aman, saling bergantungan dan tiada persengketaan yang boleh mencetuskan
ketegangan kaum. Mereka berusaha untuk mewujudkan masyarakat yang aman dan
harmoni serta menjadikan negara ini negara yang merdeka dan berdaulat.
Selain itu,
perpaduan yang terjalin antara kaum dapat dilihat melalui sikap kerjasama dan
saling tolong-menolong antara satu sama lain sehingga menjalinkan hubungan
perpaduan yang erat antara kaum walaupun berbeza kefahaman atau pegangan agama.
Misalnya, dijelaskan dalam hubungan persahabatan yang erat antara Maniam dan
Musa walaupun mereka berlainan bangsa dan agama namun, dapat hidup bersama
sebagai sebuah komuniti yang bersatu-padu antara satu sama lain. Contoh
petikan, seperti berikut:
Dalam masa berjalan pulang itu, dia berfikir sendirian,
betapa hebatnya persahabatan bapanya dengan orang itu. Dia tidak pernah
mengetahui ada perhubungan persahabatan
antara orang yang berlainan bangsa yang sedemikian rupa. Dan dia pelik
mengapa orang itu beria-ia benar mahu menolongnya. Memang dunia ini agak aneh!.
(Interlok: halaman 360)
Seterusnya, nilai perpaduan dapat dilihat apabila Yew
Seng yang berbangsa Cina lebih gemar menjalinkan hubungan persahabatan dengan
rakan Melayu meskipun terdapat ramai orang Cina di sekolah tersebut. Contohnya
seperti berikut:
Kerana selalu
dimarahi itu dia berasa dirinya bukan daripada golongan orang cina, sebab itu
dia tidak mahu bergaul dengan anak-anak Cina lain, walaupun banyak anak-anak
yang sebaya dengannya di sekolah. Dia mencari kawan di antara anak-anak Melayu
dan dia lebih fasih berbahasa Melayu daripada orang-orang Cina lain di pekan
itu.
(Interlok: halaman 367)
Oleh yang demikian, jelas menunjukkan bahawa masyarakat
pada waktu itu, telah memupuk nilai-nilai perpaduan dalam kehidupan seharian
mereka. Sungguhpun, mereka berlainan bangsa namun mereka saling bantu-membantu
sekiranya menghadapi sebarang kesusahan mahupun permasalahan.
Keagamaan
Novel ini, turut menerapkan unsur-unsur keagamaan dalam
kehidupan masyarakatnya. Kamus Dewan
Edisi Keempat (2010), mendefinisikan bahawa keagamaan merupakan perihal
agama atau hal-hal yang berkaitan dengan agama. Hal yang demikian jelas
diperlihatkan melalui watak Seman yang taat pada perintah agama dalam
mendirikan solat. Misalnya seperti berikut:
Seman sampai di depan
surau ketika orang-orang mahu sembahyang isyak. Dia terus mengambil wuduk dan
berdiri di saf yang kedua di sebelah Mail Jambul.
(Interlok: halaman 362)
Seman tidak acuh.
Dia terus sembahyang sunat tahiyat masjid dua rakaat dan duduk mendengar khatib
membaca khutbah. Tidak menghiraukan orang yang panjang memanjangkan lehernya
itu.
(Interlok: halaman 375)
Hal yang sama diperlihatkan melalui watak ibu Seman yang
berpegang teguh pada ajaran agama, di mana beliau akan menghabiskan sisa
hidupnya untuk mempelajari agama walaupun pada ketika itu, Seman anaknya
mengajak Mak Limah untuk tinggal bersamanya dan Isteri namun ditolak baik oleh
Mak Limah kerana dia lebih selesa untuk tinggal di pondok bagi meningkatkan
ilmunya tentang agama Islam. Contohnya:
Ibunya sudah
mengambil keputusan akan menghabiskan masa hidupnya dengan belajar agama
bersama-sama dengan beratus-ratus orang pelajar lain, tua dan muda. Lebai Man
sekarang sudah terkenal sebagai seorang alim agama. Dari merata-rata tempat
datang orang menuntut ilmu kepadanya. Mereka itu mendirikan pondok-pondok kecil
disekeliling rumahnya.
(Interlok: halaman 390)
Unsur-unsur keagamaan itu, bukan sahaja diperlihatkan
dalam watak Seman dan ibunya sahaja malah penduduk kampung itu sendiri yang
mengamalkan cara hidup Islam dalam kehidupan harian mereka, misalnya solat
berjemaah di surau dan menjalankan aktiviti keagamaan di sekolah pondok.
Sesungguhnya, kehidupan manusia tidak terlepas daripada pegangan agama malah
menjadi teman sejati dalam memperoleh kehidupan yang diberkati dan diredhai
oleh Allah s.w.t.
Penderitaan yang Dialami semasa Peperangan
Novel interlok antara novel yang mengandungi unsur-unsur
sejarah yang cuba memberi gambaran kepada pembaca tentang pengalaman atau
penderitaan yang dilalui oleh masyarakat terdahulu dalam mengahadapi penjajahan
bangsa asing ke atas Tanah Melayu. Penjajahan yang berlaku di Tanah Melayu,
menyebabkan masyarakatnya menghadapi penderitaan atas penyiksaan yang telah
dilakukan oleh penjajah. Teks tersebut menggambarkan suasana penjajahan yang
dilakukan terhadap penduduk Tanah Melayu:
“Orang Jepun ganggu
orang perempuan. Ada orang lelaki yang sudah dibunuhnya, kerana tak mau
membiarkan isterinya diganggu,” jawab Pak Cin dengan termengah-mengah.
Lekas-lekas dia berjalan sehabis sahaja dia berkata-kata itu. Cing Huat
kebingungan. Tetapi dia cepat insaf. Anak dan isterinya masih ada di dalam
rumah itu.
(Interlok: halaman 400)
Jepun itu memaki mata-mata yang lain itu, menyuruh
memegang kaki Maniam. Maniam sudah tidak dapat bergerak lagi. Kepalanya sahaja dipusing-pusingkan untuk
mengelak supaya air itu jangan masuk ke dalam mulutnya, ke dalam lubang
hidungnya. Tetapi kepalanya juga
dipegang. Perutnya sudah penuh dengan air. Hidungnya lemas tersumbat dengan air
yang dicurahkan itu. Dia mencuba mengeleng-gelengkan kepalanya sambil
mengeluarkan cakap yang tidak begitu jelas. Jepun itu berhenti daripada
mencurahkan air ke dalam mulutnya.
(Interlok: halaman 435)
Orang-orang kampung
juga sudah mulai tercekik hidupnya, hasil pertanian mereka terpaksa dijual kepada
Jepun dengan harga yang murah, kalau tidak mahu dijual dirampas dan yang
punyanya ditangkap dan dihukum. Nelayan-nelayan juga tidak
terlepas daripada perbuatan kejam itu, ikan basah yang mereka bawa pulang
daripada tangkapannya, diambil oleh Jepun dengan harga yang murah, kalau
ketahuan disembunyikan mereka akan ditangkap dan diseksa.
(Interlok: halaman 448)
Penderitaan
atas penyeksaan yang dilakukan oleh penjajah menunjukkan kesusahan dan
kesakitan yang dialami oleh penduduk pada ketika itu. Namun demikian, disebalik
penderitaan tersebut, dapat menjelaskan kepada kita ketabahan dan kesabaran
masyarakat pada ketika itu dalam mengahadapi ujian dan dugaan hidup meskipun,
banyak nyawa yang terkorban dan harta benda dirampas.
No comments:
Post a Comment