Di dalam karya agung Melayu terdapatnya nilai ilmu
yang dibicarakan. Antaranya ialah ilmu firasat, ilmu pendukunan, ilmu jampi,
ilmu pengasih, maklumat tentang strata sosial masyarakat dan adat istiadat.
Orang Melayu pada zaman dahulu mempunyai banyak ilmu. Kedatangan Islam dan
pengaruh Barat menambahkan lagi kerencaman ilmu yang bermanfaat dalam
masyarakat Melayu. Kesemua nilai ilmu digambarkan dengan jelas dalam banyak
karya agung Melayu.
Konsep Nilai
Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat (2010:1081),
perkataan nilai merujuk kepada darjat, kualiti, mutu dan taraf. Mohd Rashid Md
Idris (2012) mendefinisikan nilai kepada tiga konteks utama iaitu sebagai sifat
bagi menyatakan kepentingan atau manfaat sesuatu objek, menyatakan kadar harga
atau markah sesuatu objek berbentuk kuantiti dan sebagai ukuran piawai kepada
sesuatu kelakuan manusia. Dalam bahasa Arab nilai ialah “al-qimah” yang
bermaksud harga yang ditetapkan atau diletakkan pada sesuatu. Nilai juga
mempunyai hubung kait dengan falsafah dan bersifat aksiologi. Nilai membolehkan
manusia untuk membezakan antara baik atau jahat dan betul atau salah. Nilai juga menjadi dasar atau asas bagi
seseorang manusia untuk menerima atau menolak sesuatu perlakuan manusia yang
lain. Perlakuan tersebut sama ada baik atau jahat dan salah atau betul.
Masyarakat Melayu tidak akan terlepas daripada
peraturan dan aturan yang perlu dipatuhi berdasarkan kesepakatan masyarakat.
Pemupukan nilai dalam diri seseorang membolehkan seseorang itu diterima sebagai
sebahagian dalam masyarakat Melayu. Nilai amat penting dan ditekankan dalam
masyarakat Melayu kerana aspek nilai ini akan menjamin kesejahteraan masyarakat
dan nilai yang disampaikan bersikap beradab, muafakat dan penuh dengan
kesusilaan yang murni. Nilai dalam masyarakat Melayu dapat dipupuk melalui dua
cara iaitu secara formal di mana dipupuk melalui pendidikan formal di institusi
pendidikan dan secara tidak normal iaitu melalui persekitaran bermula daripada
keluarga, rakan dan seterusnya masyarakat itu sendiri.
Nilai
dan etika masyarakat Melayu dikatakan sangat mempunyai perkaitan rapat dengan
perkara yang dianggap sebagai mempunyai nilai yang tinggi dari segi kebenaran,
kebaikan dan keindahan. Nilai-nilai ini cukup sinonim dengan agama Islam yang
sangat berpengaruh dalam masyarakat Melayu seluruh nusantara. Berdasarkan
pengaruh agama Islam, ketinggian dan kesucian nilai dan etika memberikan
pengaruh yang sangat besar terhadap akal budi Melayu ia kekal pada masyarakat
hari ini.
Konsep Ilmu
Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat (2010), ilmu
bermaksud pengetahuan dalam perkara dunia, akhirat, zahir, batin dan lain-lain.
Ilmu merupakan hal yang berkaitan kerana pemerolehan ilmu itu dan usaha kita
untuk menyebarkan kepada orang lain dalam bentuk pelbagai maklumat. Terdapat
beberapa fungsi sesuatu ilmu itu disebarkan iaitu untuk menambahkan ilmu
pengetahuan, mengembangkan lagi perkara yang mengandungi pelbagai kemusykilan
dan lain-lain. Ilmu dan maklumat yang ingin dikaji berdasarkan karya agung
merupakan ilmu pendukunan, ilmu firasat, ilmu jampi, ilmu pengasih dan
sebagainya.
Nilai
Ilmu dalam Hikayat Raja-raja Pasai
i. Ilmu firasat
Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat (2010) menyatakan
bahawa firasat adalah pengetahuan mengenai tanda-tanda pada muka, badan dan
lain-lain untuk mengetahui kelakuan nasib orang. Tilikan atau ramalan ahli
nujum juga berkaitan dengan ilmu firasat. Menurut Sulastin Sutrisno, orang yang
mempunyai ilmu itu dapat merasa, melihat atau mengetahui dengan lebih dahulu
segala sesuatu yang akan berlaku. Melalui ilmu firasat juga seseorang itu dapat
mengetahui kelemahan atau kekuatan orang lain, antaranya berdasarkan nama, hari
atau ketika. Hal ini penting terutama dalam kalangan pahlawan-pahlawan kerana
dengan itu ia boleh membantu mereka menewaskan musuh. Umumnya ilmu firasat
dapat dibahagikan kepada tiga iaitu dirasat tilik nasib, firasat mimpi dan
firasat terhadap binatang.
ii. Firasat
mimpi
Firasat mimpi dalam Hikayat Raja-raja Pasai
memaparkan dengan jelas perkara tersebut dalam episod Merah Silu bermimpi dan apabila
bangun daripada mimpi baginda telah memeluk Islam. Di dalam mimpi Merah Silu,
baginda telah didatangi oleh seseorang dan menampung dagu baginda dengan jari
dan mata Merah Silu juga ditutup dengan empat jarinya lalu orang tersebut
menyuruh Merah Silu mengucap dua kalimah syahadah tetapi Merah Silu tidak tahu
untuk mengucap dua kalimah syahadah. Orang tersebut telah menyuruh Merah Silu
membuka mulut lalu orang tersebut telah meludah ke dalam mulut Merah Silu dan
telah memberitahu bahawa Merah Silu sekarang sudah menjadi Sultan Malikul
Saleh. Merah Silu telah memeluk Islam kerana sudah mengucap dua kalimah
syahadah. Orang yang datang ke dalam mimpi baginda ialah nabi Muhammad. Ini
dapat dilihat dalam petikan dalam karya agung Hikayat Raja Pasai.
“Sementara itu Merah Silu bermimpi. Dalam mimpi
itu, seseorang menampung dagu baginda dengan jari dan mata Merah Silu juga
ditutup dengan empat jarinya, lalu orang itu berkata, “Hai Merah Silu, ucap
olehmu dua kalimat syahadah.” Sahut Merah Silu,”Tiada hamba tahu mengucap akan
dia.” Kata orang itu, “Bukalah mulutmu.” Merah Silu membuka mulutnya. Orang itu
meludah ke dalam mulut Merah Silu, dan dirasainya lemak manis. Ujar orang itu,
“Hai Merah Silu, engkaulah Sultan Malik al-Salleh. Kamu sekarang telah Islam kerana
kamu mengucap dua kalimah syahadah.”
iii. Firasat terhadap binatang
Ilmu firasat terhadap binatang juga diamalkan
misalnya dalam Hikayat Raja-raja Pasai. Berikutan itu, anjing diberikan
penghormatan oleh Raja-raja Melayu zaman terdahulu. Anjing memainkan peranan
penting sehingga tertubuhnya sesebuah negeri. Dalam Hikayat Raja-raja Pasai,
penemuan negeri Pasai juga dikaitkan dengan anjing perburuan Merah Silu. Anjing
tersebut telah menyalak di sebuah tanah tinggi tanpa henti. Sultan Malikul
Salleh kemudian berasakan bahawa tempat itu sesuai dibuat negeri lalu dinamakan
tempat itu Pasai, sempena nama anjing perburuan tadi. Contoh petikan:
“Maka tersebutlah perkataan Merah Silu di Rimba
Jerana itu, sekali persetua pada suatu hari Merah Silu pergi berburu. Maka ada
seekor anjing dibawanya akan perburuan Merah Silu itu bernama Si Pasai. Maka
dilepaskannya anjing itu, lalu ia menyalak di atas tanah tinggi itu. Maka
dilihatnya ada seekor semut besarnya seperti kucing. Maka ditangkapnya oleh
Merah Silu maka lalu dimakannya. Maka tanah tinggi itu disuruh Merah Silu
tebasi pada segala orang yang sertanya itu. Maka setelah itu diperbuatnya akan
istananya.”
iv. Ilmu perdukunan atau jampi
Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat (2010),
menyatakan bahawa dukun membawa maksud orang yang mengubat orang sakit atau
memberi ubat cara kampong atau tradisional (dengan membaca jampi serapah dan
sebagainya), bomoh dan pawang. Manakala perdukunan pula membawa maksud yang
mengenai atau berkaitan dengan pengubatan cara kampong atau tradisional yang
berkaitan dengan ilmu dukun.
Kepercayaan masyarakat
Melayu pada mulanya berbentuk ananisme di mana mereka menganggap benda-benda
sekeliling mempunyai semangat dan kuasa ghaib. Sehubungan dengan itu, wujudlah
pemujaan kepada pokok-pokok, batu-batu, sungai-sungai serta alam semesta. Kuasa
ghaib tidak boleh dihubungi oleh sembarangan orang. Hanya pawang atau bomoh
sahaja yang boleh berhubung dengan benda-benda tersebut. Bomoh atau dukun juga
boleh menghubungi semua kuasa ghaib yang ada pada binatang terutamanya yang
liar dan bisa.
Terdapat juga golongan
istana yang menggunakan dukun atau ahli nujum terutamanya sebelum kedatangan Islam
atau tahap-tahap awal kemasukannya. Peranan ahli nujum agak berbeza dengan
bomoh. Ahli nujum lebih kepada membuat ramalan. Dalam Hikayat Raja-raja Pasai,
Sultan Malikul Salleh ingin mengahwini puterinya Sultan Perlak. Baginda
menghantar orang untuk melihat anak Sultan Perlak. Apabila sampai di istana
Sultan Perlak, terdapat tiga puteri yang cantik-cantik belaka. Apabila
rombongan tersebut melihat ketiga-tiga puteri tersebut, mereka lebih berkenan
kepada Puteri Ganggang. Apabila pulang ke Samudera, wakil tersebut telah
memberitahu apa yang telah dilihatnya. Setelah itu, Sultan Malikul Salleh telah
mengarahkan ahli nujum masuk mengadap dan memerintahkan ahli nujum melihat
siapa yang lebih sesuai antara ketiga-tiga orang puteri tersebut. Maka ahli
nujum melihat nujumannya. Contoh petikan dalam Hikayat Raja Pasai adalah seperti
berikut:
“Setelah sudah dipersembahkan oleh orang yang
melihat itu, maka disuruh Sultan Malikul Salleh panggil ahli nujum. Datanglah
segala ahli nujum. “Lihat apalah oleh tuan-tuan sekalian dalam nujum kamu akan anak Raja Perlak itu,
yang mana baik, kita ambil.” Segala ahli nujum pun melihat nujumnya dan
membilang-bilang ramalannya serta menggerakan kepalanya lalu datang sembah
segala ahli nujum itu, “Ya Tuanku Syah Alam, jikalau tuan puteri yang duduk
tinggi pada martabatnya itu Syah Alam ambil, nescaya datang kepada anak cucu
Syah Alam kerajaan tiada berkeputusan terlalu sekali berbahagia.”
v.
Ilmu agama Islam
Dalam Hikayat Raja-raja Pasai terdapatnya ilmu
agama Islam. Agama Islam telah lama wujud tetapi belum disebarkan di serata
dunia. Dalam Hikayat Raja-raja Pasai, Sultan Malikul Salleh telah bermimpi dan
memeluk Islam. Bermula daripada baginda, rakyat-rakyat juga turut diislamkan.
Hal ini dapat dilihat dalam petikan berikut:
“Apabila bertemu dengan Sultan Malikul Saleh,
Syeikh Ismail berkata,”Hai Sultan, ucaplah oleh tuan hamba dua kalimah
syahadah.” Maka Sultan pun mengucap, “Asyhadul an laillallahwahdahu la
syarikalahu wa asyhadu anna Muhammadar abdahu wa rasuluh.” Pada keesokkan
harinya, datanglah fakir itu membawa al-Quran tiga puluh juz itu kepada Sultan
Malikul Saleh, maka ditunjukkan oleh fakir itu al-Quran kepada Sultan Malikul
Saleh maka disambutnya dengan takzim lalu dijunjunginya serta dibukanya lalu
dibacanya, tiadalah ia minta diajari lagi, tahulah ia membacanya sendiri. Fakir
dan Syeikh Ismail pun mengucap, alhamdulillahi rabbi’l-‘alamin.” Syeikh Ismail
meminta dihimpunkan segala hulubalang dan segala rakyat. Apabila sudah
berhimpun sekaliannya, Syeikh Ismail mengajar mereka mengucap dua kalimah
syahadah. Sekalian yang hadir rela mengucap dua kalimah syahadah dengan tulus
ikhlas serta yakin hati mereka.”
Dapat dilihat bahawa
agama Islam telah lama wujud dan pemelukan akan Islam dimulai dengan raja dan
barulah diikuti oleh rakyat-rakyat. Negeri itu digelar sebagai Darul Islam
kerana orang di negeri itu tidak dipaksa untuk memeluk agama Islam.
No comments:
Post a Comment