Definisi
Pandangan Hidup
Secara umumnya, pandangan hidup merangkumi keseluruhan
yang berada di alam semesta ini. Pandangan hidup boleh dipengaruhi oleh satu
sistem nilai yang tertentu. Munurut perspektif
sarjana Islam, Syed Naquib al-Attas (1972), pandangan hidup yang
dikemukakan perlulah bersumberkan Islam yang merangkumi hal dunia dan akhirat.
Pandangan tersebut lebih menjurus kepada realiti atau hakikat yang lahir dari
mata hati manusia tentang kewujudan seluruh alam. Dr. Hj. Mohd Rashid Hj. Md
Idris, Prof Madya Dr. Abd. Rahman Napiah dan Dr. Seri Lanang Jaya Hj. Rohani
(2014), menyatakan pandangan hidup merupakan suatu konsep yang dimiliki oleh
masyarakat atau komuniti tertentu bagi menanggapi dan menerangkan segala
permasalahan yang berkaitan dengan Tuhan, manusia mahupun alam.
Setiap masyarakat memiliki pandangan hidup tersendiri.
Bagi pandangan orang Melayu lazimnya melibatkan hubungan manusia dengan Tuhan,
sesama manusia dan juga alam. Pandangan hidup sesama manusia dapat dibahagikan
kepada tiga bahagian iaitu, keluarga, pemimpin dan masyarakat. Secara
keseluruhannya, pandangan orang Melayu telah berubah mengikut peredaran zaman
dan agama Islam telah dijadikan panduan dalam menentukan pembentukan pandangan
masyarakat Melayu disamping tidak melupakan unsur-unsur tradisi masyarakat
terdahulu.
Pandangan Hidup Berteraskan Islam
Awang Sariyan (2010), menjelaskan bahawa kewujudan
fahaman falsafah yang berkaitan dengan ontologi (sistem kewujudan pencipta dan
yang dicipta), epistemologi (teori ilmu) dan aksiologi (teori dan asas nilai
atau akhlak) terpapar dalam sekian banyak karya para ulama, pemikir dan
pujangga Melayu, baik yang berbentuk prosa mahupun puisi, karya-karya ilmu
kalam, fiqah mahupun metafizika atau tasawuf. Malahan amat penting dan menarik
bahawa dalam karya-karya yang berbentuk sastera atau dalam zaman modennya
dikenali sebagai karya kreatif, asas-asas falsafah Melayu yang bertunjangkan
Islam itu dapat juga dikesan. Salah satu karya yang berunsurkan keislaman dapat
dilihat dalam Hikayat Raja-raja Pasai (HRP). Hal yang demikian, jelas dapat
dilihat melalui raja atau pemerintahnya yang mendapat wahyu untuk memeluk agama
Islam dan secara tidak langsung agama Islam telah menjadi pegangan hidup bagi
rakyat bawahannya.
Pandangan Hidup dalam Hikayat Raja-raja Pasai
i.
Institusi kekeluargaan pemerintah
Dalam HRP, banyak menceritakan tentang susur
galur keturunan bagi Raja-Raja Pasai yang bermula dari Raja Muhammad dan Raja
Ahmad. Contohnya:
Ada sebuah negeri di bawah angin bernama negeri
Pasai. Antara negeri di bahagian yang dikenali sebagai negeri di bawah angin
maka negeri Pasailah negeri yang pertama menerima agama Islam. Pada zaman
dahulu, di negeri Pasai ada raja dua bersaudara. Yang tua bernama Raja Ahmad
dan adiknya bernama Raja Muhammad. Kedua-dua beradik itu hendak membuat negeri
di Semerlanga.
(HRP: halaman 1)
Seterusnya institusi keluarga tersebut, terus berkembang
melalui hasil perkahwinan antara anak Raja Ahmad, iaitu Buluh Betung dan anak
Raja Muhammad, iaitu Merah Gajah. Hasil daripada perkahwinan tersebut, mereka
telah dikurniakan dua orang anak, iaitu Merah Silu dan Merah Hasum. Institusi
keluarga tersebut semakin bertambah melalui hasil perkahwinan kaum kerabat
raja-raja tersebut.
ii.
Kehidupan sosial pemerintah
Raja merupakan ketua bagi rakyat dibawahannya.
Sehubungan dengan itu, raja mempunyai kuasa untuk menentukan bentuk pentadbiran
dan pemerintahannya. Dalam HRP, banyak menceritakan tentang susur galur kaum
kerabatnya daripada permulaan institusi kaum kerabat diraja sehinggalah
tertubuhnya kerajaan Pasai itu sendiri dan saat kejatuhannya. Berdasarkan
kajian yang telah dilakukan dalam teks ini, HRP lebih menjelaskan tentang kuasa
pemerintahan, iaitu perlu patuh apabila sesuatu arahan atau titah seorang raja
itu disampaikan. Misalnya:
Maka Raja Muhammad dengan segala rakyatnya
menebas rimba. Di tengah rimba itu terdapat serumpun buluh betung yang terlalu
rimbun. Sekalian rakyat menebas dan menebang pohon buluh itu.
(HRP: halaman 1)
Bagi raja-raja Melayu
konsep daulat atau darjat menjadi sebahagian daripada status raja itu sendiri
sebagai lambang kekuasaannya sebagai pemerintah yang berada di puncak atas
dalam tatatingkat hierarki susunan sesebuah masyarakat. Dalam HRP, ada
menunjukkan bahawa pekerjaan atau hobi yang dilakukan oleh orang bawahan tidak
sesuai bagi golongan atasan.
Merah Hasum memanggil seorang hamba, katanya,
“Pergi engkau katakan kepada saudaraku, Merah Silu apa gunanya bermain binatang
yang tiada berguna kepada orang yang banyak itu. Dan memberi aku malu. Jika dia
tiada mendengar kataku ini, nyahlah dia dari negeri ini; janganlah ia duduk
bersama-sama aku.”
(HRP: halaman 15)
Hal yang demikian, jelas
memperlihatkan bahawa perbezaan darjat atau pangkat mempengaruhi tingkahlaku
atau cara hidup seseorang.
iii.
Mitos
Kamus Dewan (2010), mendefinisikan mitos sebagai
cerita zaman dahulu yang dianggap benar, terutamanya yang mengandungi
unsur-unsur konsep atau kepercayaan tentang sejarah awal kewujudan sesuatu suku
bangsa, kejadian-kejadian alam dan sebagainya. Mitos juga, dapat diertikan sebagai
cerita tentang seseorang atau sesuatu yang tidak benar atau direka-reka mahupun
cerita dongeng. Dalam HRP, yang dikaji ini turut memperlihatkan kepercayaan
mitos masih dipercayai oleh masyarakat walaupun kebenarannya sukar dipastikan.
Contoh tersebut dapat memperlihatkan unsur-unsur mitos yang terkandung dalam
HRP.
Raja Muhammad terpandang rebung di tengah-tengah
buluh betung itu besarnya seperti badan manusia. Baginda hendak menebang rebung
itu, maka sekonyong-konyong keluar seorang kanak-kanak perempuan. Rupa paras
anak itu terlalu cantik. Raja Muhammad mencampakkan pedang pendeknya lalu
mengambil kanak-kanak itu.
(HRP: halaman 2)
Orang tua itu berkata, “Hai, jikalau tuan hendak
akan anak baiklah aku tunjukkan anak itu dan hendaklah tuan tunggu di sini
barang sebentar.”Raja Ahmad dengan hulubalang dan orang besarnya menunggu di
surau itu. Tidak lama kemudian, datanglah seekor gajah yang sangat besar.
(HRP: halaman 4)
Cacing gelang-gelang itu pun dibawanya pulang ke
rumah lalu dimasukkan ke dalam kawah. Merah Silu menyuruh rebus semua cacing
gelang-gelang itu. Dengan takdir Allah taala, cacing gelang-gelang itu pun
menjadi emas dan buihnya menjadi perak.
(HRP: halaman 14)
Berdasarkan penelitian
tersebut, masyarakat dahulu masih menganggap mitos atau kepercayaan karut itu
masih wujud dan berlaku. Dalam penelitian yang dilakukan, mendapati mitos atau
kepercayaan tersebut banyak berlaku sebelum kedatangan Islam di kawasan
tersebut. Setelah pengaruh Islam mula tersebar, kepercayaan atau mitos yang berlaku
kepada masyarakat ada waktu itu semakin berkurangan. Seharusnya, kepercayaan
tersebut perlu ditangani dengan segera kerana kesahihannya tidak dapat
dibuktikan secara konkrit. Pada masa sekarang, perbuatan atau perkara tahyul
seperti tersebut perlu dibasmi dengan segera supaya masyarakat Islam amnya
tidak terpesong yang boleh memberikan kesan negatif sehingga merosakkan aqidah
umat Islam.
iv.
Keislaman
Penyebaran agama Islam berkembang luas ke seluruh
dunia sama ada melalui perdagangan, perkahwinan, melalui pendakwah dan
sebagainya. Berdasarkan HRP, menunjukkan bahawa pengaruh Islam mula tersebar
apabila pengislaman bermula dengan pemerintahnya. Contohnya seperti berikut:
Pada keesokan harinya, maka Syeikh Ismail pun
turun ke darat menghadap Sultan Maliku’l-Saleh. Apabila bertemu dengan Sultan
Maliku’l-Saleh , Syeikh Ismail berkata, “Hai sultan, ucaplah oleh tuan hamba
dua kalimah al-syahadah.” Maka sultan, pun mengucap, “Asyhadu an laillallah
wahdahu la syarika lahu wa asyhadu anna Muhammadar ‘abdahu wa rasuluh.”
Pada keesokan harinya, datanglah fakir itu
membawa al-Quran tiga puluh juz itu kepada Sultan Maliku’l-Saleh, maka
diunjukkan oleh fakir itu al-Quran kepada Sultan Maliku’l-Saleh; maka
disambutnya dengan takzim lalu dijunjunginya serta dibukanya lalu dibacanya,
tiadalah ia minta diajari lagi, tahulah ia membaca sendirinya. Fakir dan Syeikh
Ismail pun mengucap, “Al-hamdu lillahi rabbi’l-‘alamin.”
(HRP: halaman 25)
Pengislaman yang berlaku
dalam kalangan pemerintah atau raja menunjukkan bahawa proses penyebaran agama
Islam itu lebih mudah dijalankan. Hal yang demikian kerana tingkah laku atau
cara hidup golongan atasan akan menjadi ikutan orang bawahannya. Penyebaran
Islam telah mendapat sambutan baik oleh masyarakat di negeri tersebut sehingga
diberi nama Samudera Darul Islam.
Syeikh Ismail meminta dihimpunkan segala
hulubalang dan segala rakyat. Apabila sudah berhimpun sekaliannya, Syeikh
Ismail mengajar mereka mengucapkan dua kalimah al-syahada dengan tulus ikhlas
serta yakin hati mereka. Sebab itulah negeri itu digelar Darul-Islam, kerana
orang di negeri itu tidak dipaksa mengerjakan kerja masuk agama Islam.
Apabila seseorang telah memeluk agama Islam, secara tidak
langsung hukum syarak perlu dipatuhi dan diamalkan dalam kehidupan seharian.
Dalam hikayat ini, memperlihatkan bahawa pemerintah menjadi ketua agama dan
perlu menunjukkan contoh teladan yang baik kepada rakyat jelatanya. Misalnya:
Ujar orang itu, “Hai Merah Silu, engkaulah Sultan
Malik al-Saleh. Kamu sekarang telah Islam kerana kamu mengucap dua kalimah
syahadah. Sekarang segala binatang yang hidup, halal engkau sembelih dan engkau
makan. Yang tiada disembelih jangan engkau makan. Dalam empat puluh hari lagi
ada sebuah kapal datang dari Makkah, barang segala katanya dan barang segala
perbuatannya yang berpatutan dengan segala pekerjaan agama Islam orang yang
dalam kapal itu janganlah engkau lalui, dan hendaklah engkau turut apa-apa yang
diajari itu.”
(HRP: halaman 23)
Tiga hari kemudian, Sultan Maliku’l-Saleh memberi
wasiat kepada Syed Asmayu’d-din dan Syed Ali Ghiatu’d-din. “Hai perdana menteri
kedua, baik-baik kamu berdua ini memelihara cucuku berdua ini, insya-Allah,
jangan kamu beri bersalahan ia dua bersaudara serta kamu berdua ajari; jangan
kamu berdua mengubah setia kamu menyembah segala raja-raja yang lain daripada
cucuku. Hubaya-hubaya jangan kamu beri teraniaya daripada segala hamba Allah
dan jangan kamu mengerjakan segala pekerjaan yang bersalahan dengan hukum
Allah, kerana firman Allah taala dalam
al-Quran demikian ertinya; ‘barang siapa tiada menghukumkan dengan
barang hukum yang diturunkan Allah, maka bahawasanya mereka itu jadi kafir.”
(HRP: halaman 41)
Berdasarkan pernyataan tersebut menunjukkan bahawa
pemerintah pada masa tersebut menerima baik ajaran Islam yang disampaikan dan
menjadi pegangan hidup dalam kehidupan seharian mereka.
Selain itu, keadilan merupakan satu amalan yang
dititikberatkan dalam agama Islam bagi memastikan kelangsungan hidup yang
harmoni. Sifat keadilan ini ada ditonjolkan dalam diri pemerintah iaitu,
melalui sifat Sultan Maliku’l Saleh yang adil dalam membahagikan hartanya.
Contohnya:
Nenda baginda membahagikan rakyat dan segala
harta dan perkakas alat kerajaan, gajah dan kuda, dan segala senjata kepada dua
bahagian. Sultan Maliku’l-Mahmud sebahagian dan yang sebahagian lagi diserahkan
kepada cucunda Sultan Maliku’l-Mansur kerana Sultan Maliku’l-Mansur masih
kecil. Tinggallah Sultan Maliku’l-Mahmud menjadi raja di negeri Pasai. Sultan
Maliku’l-Saleh membawa cucunda baginda, Sultan Maliku’l-Mansur, ke negeri
Semudera Darul Islam.
(HRP: halaman 39)
Contoh-contoh pernyataan
tersebut, memperlihatkan bahawa kedatangan agama Islam memberi tauladan serta
pedoman hidup yang baik kepada umat manusia dalam menuju kebenaran dan mendapat
keredaan hidup di dunia dan di akhirat oleh Allah S.W.T.
v.
Pentadbiran
Pentadbiran merujuk kepada perbuatan
mentadbirkan, pengelolaan, pengurusan, dan pemerintahan, Kamus Dewan (2010).
Pentadbiran juga melambangkan pengaruh atau kekuasaan yang dimiliki oleh
seseorang pemerintah tersebut. Dalam HRP, menunjukkan terdapat pentadbiran atau sistem pemerintahan yang
dilaksanakan oleh pemerintahnya bagi memastikan kelangsungan pentadbirannya.
Pentadbiran tersebut diperluas melalui jajahan atau penaklukan sesuatu kawasan
baru. Misalnya:
Setelah Merah Silu diangkat menjadi raja, datang
Sultan Maliku’l-Nasar ke Rimba Jerun. Maka berperanglah Merah Silu dengan
Sultan Maliku’l-Nasar. Sultan Maliku’l-Nasar berundur ke sebuah negeri bernama
Benua lalu dia bertahan dan berbuat istana. Beberapa lama Sultan Maliku’l-Nasar duduk dalam negeri itu,
pada suatu hari, datang Merah Silu memerangi Sultan Maliku’l-Nasar lalu Sultan
Maliku’l-Nasar undur ke rimbanya. Merah Silu menamakan tempat itu Pertama
Terjun. Sultan Maliku’l-Nasar berundur lagi dan sampailah di suatu negeri; dan
membuat istana di negeri itu.
(HRP: halaman 18)
Jajahan dan penaklukan
yang dilakukan akan menambah pengaruh dan kekuasaan pemerintahnya, namun
demikian sesebuah pentadbiran akan musnah sekiranya pemimpin atau pemerintah
tidak mengamalkan ajaran atau sikap kepimpinan yang baik serta melanggar hukum
syarak. Contohnya, dapat dilihat seperti berikut:
Angkatan Majapahit naik menghadap Sang Nata
Majapahit dan Permaisuri. Senapati pun mempersembahkan segala harta dan tawanan
itu kepada Sang Nata Majapahit. Dia mengkhabarkan perang itu daripada mula
hingga kesudahannya bahawa negeri Pasai itu sudah dikalahkan dan sultannya
melarikan diri tidak diketahui ke mana. Maka Pasai telah menjadi negeri takluk
di bawah kekuasaan Majapahit.
(HRP: halaman 108)
Hal yang demikian,
menjelaskan bahawa setiap pentadbiran yang dilaksanakan mestilah berpegang
teguh pada ajaran agama supaya sistem pemerintahan yang dilaksanakan dapat
berjalan dengan lancar dan tidak menyumbang kepada keruntuhan sesebuah
pemerintahan atau kerajaan tersebut.
Pengkajian yang
dijalankan dalam Hikayat Raja-Raja Pasai, memperlihatkan pelbagai pandangan
hidup yang dapat diutarakan sama ada melibatkan unsur ketuhanan, kemanusiaan
mahupun yang berunsurkan alam. Pandangan ini dapat memberi penjelasan yang
lebih mendalam kepada para pembaca tentang perkara atau peristiwa yang telah
berlaku disepanjang pemerintahan raja-raja tersebut yang dapat memberi
pengajaran serta pedoman kepada kita dalam meniti hari-hari yang mendatang.
No comments:
Post a Comment