Seni bahasa atau gaya
bahasa merupakan cara penyampaian para intelektual meluahkan buah fikiran
mereka mengikut pengetahuan penggunaan kata-kata dan penyusunan ayat untuk menimbulkan seni dalam
hasil karya kesusasteraan, secara tidak
langsung akan dapat memikat dan seterusnya menarik minat pembaca terhadap
karya-karya sastera.
Gaya
bahasa juga adalah bertujuan untuk melembutkan lagi makna percakapan dan juga
untuk mengindahkan lagi bahasa itu.
Sesebuah gaya bahasa yang baik harus mengandungi tiga unsur penting seperti
kejujuran, sopan-santun dan menarik. Dalam Hikayat Raja-raja Pasai, pengkaji
telah mengenal pasti beberapa jenis gaya bahasa yang digunakan oleh pengarang
seperti penggunaan retorik, skema, dan majaz.
Retorik
Menurut Kamus Dewan Edisi
Keempat (2011), retorik ialah seni menggunakan atau memakai bahasa yang indah
dan menarik untuk memujuk atau mempengaruhi pemikiran pendengar. Goys Keraf
dalam modul karya agung Melayu (2014) pula menyatakan bahawa istilah yang
diberikan secara tradisional diberikan pada cara pemakaian bahasa sebagai seni
didasarkan pada pengetahuan yang tersusun baik. Menurut Adenan Ayob, Mohd
Rasyid dan Mohd Ra’in Shaari, (2010), retorik merupakan seni penggunaan bahasa
persuratan atau lisan yang melibatkan penyampaian fakta dan idea dengan
menggunakan bahasa yang tersusun, menarik dan mampu memberikan impak kepada
pendengar dan juga pembaca.
Secara
ringkasnya, retorik merupakan seni penggunaan atau pemakaian bahasa yang indah
dan menarik untuk memujuk atau mempengaruhi pemikiran pendengar dan pembaca.
Kemampuan penulis menggarap isi dan mesej penulisannya terletak kepada
input-input bahasa, pengalaman, maklumat, pemikiran serta kemahiran menulis
yang dimiliki. Menurut Abu Hassan Abdul dan Mohd Rasyid Md Idris (2012), retorik
terbahagi kepada enam jenis iaitu :
i.
Pemerian
Penggunaan bahasa yang
berbentuk penjelasan atau huraian tentang sesuatu idea. Retorik pemerian
bertujuan untuk menyampaikan fakta dan maklumat yang lengkap kepada pembaca
atau pendengar. Terdapat juga retorik pemerian yang berjaya dikenal pasti dalam
Hikayat Raja-raja Pasai.
Contoh :
Maka peranglah mereka itu terlalu ramai kelam
kabut. Maka duli pun berbangkit lalu ke udara tiadalah berkenalan lagi seorang
dengan seorang jua pun. Maka tempik segala hulubalang dan segala rakyat juga
kedengaran dan gemerencang bunyi segala senjata dan pendahan segala pahlawan
juga kedengaran. Maka bahananya datang ke tengah rimba belantara. Maka daripada
kedua pihak lasykar itu banyaklah mati dan luka sebab beramuk-amukan sama
sendirinya dan berbunuh-bunuhan mereka itu hinggalah mati kedua-dua raja itu.
(HRP: halaman 28)
ii.
Penceritaan
Retorik penceritaan
merupakan satu bentuk penyampaian melalui cerita, sama ada dalam penulisan
mahupun lisan. Retorik ini juga menghubungkan beberapa siri peristiwa yang
berkaitan dalam satu plot yang logik.
Contoh :
Pada suatu hari, Merah Silu pergi bermain di
sungai dan melihat terlalu banyak ikan di dalam sungai itu. Apabila Merah Silu
pulang ke rumah, dia segera menyuruh orangnya membuat bubu. Setelah bubu itu
siap, Merah Silu pergi ke hulu sungai untuk menahan bubunya.
(HRP: halaman 13)
iii.
Penerangan
Penerangan tentang
sesuatu perkara dengan terperinci daripada satu langkah kepada satu langkah
yang lain. Retorik penerangan berfungsi untuk memberi penjelasan sesuatu
perkara dengan lebih terperinci dan tersusun.
Contoh :
Merah Silu mengupah orang dengan emas dan perak
untuk membuat anderak besar. Besarnya anderak itu sekadar muat kerbau dua tiga
ratus. Setelah siap, disuruh askar gemparkan kerbau liar ke arah muka anderak
itu. Kerbau itu pun terkejut lalu lari masuk ke dalam mulut anderak itu dan
tersangkut tanduknya lalu tersekat, tidak dapat masuk dan keluar. Pintu anderak
itu disumbat seorang segumpal tanah. Pintu itu tertutup dan matilah kerbau itu.
(HRP: halaman 14-15)
iv.
Pendedahan
Retorik ini
memperlihatkan cara pengarang mendedahkan, memaparkan atau menunjukkan sesuatu
perkara atau maklumat dengan jelas dan terperinci. Usaha untuk memindahkan idea
atau maklumat daripada seseorang kepada khalayak dengan berkesan. Retorik ini
juga digunakan untuk memerihalkan sesuatu dengan lebih jelas dan terperinci
untuk memberi idea atau maklumat kepada pembaca atau pendengar.
Contoh :
Beberapa kali diminta oleh Merah Gajah untuk
mencabut rambut itu, tetapi tidak dibenarkan oleh isterinya. Pada suatu hari
semasa isterinya sedang tidur, Merah Gajah mencabut rambut isterinya yang
berwarna keemasan itu. Baginda menyangka tiada apa-apa yang akan berlaku.
Apabila rambut itu tercabut, keluarlah darah dari liang rambut. Sebaik sahaja
darahnya berhenti maka Puteri Betong pun hilanglah.
(HRP: halaman 11)
Retorik penghujahan dan retorik pemujukan tidak dapat
dikenal pasti oleh pengkaji berdasarkan Hikayat Raja-raja Pasai.
Gaya Bahasa
Menurut Hashim Awang
(2012), gaya bahasa ialah cara menggunakan kata-kata dalam menyampaikan fikiran
dan perasaan. Gaya bahasa juga
merupakan penyusunan kata sebagai satu cara yang baik dan berkesan untuk
menyatakan sifat individu, pengarang, fikiran, dan tujuannya. Gaya bahasa juga
merupakan penyusunan kata sebagai satu cara yang baik dan berkesan untuk menyatakan
sifat individu pengarang, fikiran dan tujuannya.
Gaya bahasa dibahagikan kepada lima jenis iaitu, gaya
bahasa pengulangan, penyirnaan, perbandingan, pertautan dan pertentangan.
Hikayat Raja-raja Pasai merupakan naskhah Melayu yang memperlihatkan gaya
bahasa yang lebih tua. Terdapat beberapa skema yang dapat dikenal pasti dalam
Hikayat Raja-raja Pasai ini.
i.
Skema perulangan
Skema
perulangan merujuk kepada perulangan kata atau frasa yang menghasilkan kesan
makna, nada dan bunyi yang puitis, berirama atau pelbagai.
a)
Anafora
Dalam
Hikayat Raja-raja Pasai, terdapat penggunaan gaya bahasa anafora yang merujuk
kepada pengulangan perkataan yang sama atau sekumpulan perkataan pada permulaan
klausa yang berturutan. Pengulangan ini akan menghasilkan kesan emosi yang kuat
(Corbett dan Conors, 1999 dalam Seni Mengarang). Contoh:
Maka Tun Beraim Bapa pun berjalanlah
dari Pintu Tanani. Maka baginda
bertemu dengan Malik Sulaiman
Dendang Air. Maka berkata Tun Beraim
Bapa, “Ayuh mamakku Malik Sulaiman
Dendang Air, tiadalah siapa bersenda
bergurau dengan tuan hamba, karna
hamba hendak ke hulu sungai ke Bukit
Fudul Allah, entah kembali entah tiada.”
(HRP: halaman 2)
Maka peranglah mereka itu terlalu ramai kelam kabut. Maka duli pun berbangkit lalu ke udara
tiadalah berkenalan lagi seorang dengan seorang jua pun. Maka tempik segala hulubalang dan segala rakyat juga kedengaran dan
gemerencang bunyi segala senjata dan pendahan segala pahlawan juga kedengaran. Maka bahananya datang ke tengah rimba
belantara. Maka daripada kedua pihak
lasykar itu banyaklah mati dan luka sebab beramuk-amukan sama sendirinya dan
berbunuh-bunuhan mereka itu hinggalah mati kedua-dua raja itu.
(HRP: halaman 28)
Maka Bermamat Panti dan Maidana Panti pun pergilah ia berjalan ke Tukas. Maka dilihat oleh kedua-duanya itu Tun Beraim Bapa bemain-main
dengan gurunya dan dengan segala hulubalang. Maka Bermamat Panti dan Maidana Panti pun kedua-duanya segera
kembali dari Tukas.
(HRP: halaman 67-68).
ii.
Skema pengguguran
Terdapat
dua bentuk skema jenis ini. Pertama, pengguguran kata hubung atau tanda mekanis.
Kedua, penggunaan kata hubung dengan jumlah yang melebihi kebiasaan. Tujuan
penggunaan skema ini untuk memberi kesan keunikan dan kepelbagaian gaya bahasa.
a)
Polisindeton
Hanya satu jenis skema pengguguran
dalam Hikayat Raja-raja Pasai yang dapat dikenal pasti iaitu Polisindeton yang
merujuk kepada penggunaan kata hubung yang melebihi daripada jumlah yang lazim
digunakan menurut kamus tatabahasa dewan. Contoh:
Tun Beraim Bapa pun memakai
pakaian: pertama berkain sutera nipis kuning berpunca warna murup bertepi emas
dipahat bersiratkan emas berambu bergiring-giring di puncanya dan berbaju sinar matahari, berkacing
berpermata podi merah; dan
bertengkolok warna Cina bertepi emas permata bersirat berambukan mutiara
berkamar berkilat bahu; dan berpotoh
bernaga tujuh belit; dengan manikam bersarungkan emas; menyandang pedang
halilintar dan mengenakan berpermata
dan menyangkutkan busar yang
keemasan pada bahunya kiri.
(HRP: halaman 69)
iii.
Majaz
pertautan
Majaz
bermaksud memindahkan perkataan hakiki kepada bukan hakiki dan dapat difahami
dengan adanya hubungan dan petunjuk. Majaz pertautan ialah hubungan pertautan
makna sama ada yang bersifat simbolik, perumpamaan atau tamsilan. Majaz
pertautan yang diperoleh dalam Hikayat Raja-raja Pasai hanyalah dua iaitu,
eufemisme dan disfemisme.
a)
Eufemisme
Strategi eufemisme digunakan bagi
memperhalus kata-kata atau ungkapan. Ia juga disebut sebagai ucapan pemanis
atau ungkapan lembut yang digunakan untuk menggantikan kata-kata yang kurang
sopan. Eufemisme bukan sahaja wujud dalam bahasa baku, tetapi juga dalam bahasa
daerah kolokial atau dialek. Unsur eufemisme yang terdapat dalam Hikayat Raja
Pasai ialah :
·
Penggunaan bahasa baku seperti
meninggal dunia, bersemayam, gering dan bersiram yang terdapat dalam
keseluruhan hikayat ini.
·
Penggunaan bahasa daerah kolokial atau dialek seperti:
Bil
|
Dialek
|
Maksud
|
1
|
Behina
|
Tidak berkira / luar biasa
|
2
|
Embuai
|
Dayang istana
|
3
|
Gandi
|
Panah
|
4
|
Kejang
|
Kaku
|
5
|
Kejamas
|
Pencuci rambut
|
6
|
Melengkarakan
|
Menyelenggarakan
|
7
|
Mengherip
|
Menjerit
|
8
|
Persih / persik
|
Memperbaiki
|
9
|
Tunu
|
Bakar
|
b)
Disfemisme
Strategi disfemisme ialah kebalikan
daripada eufemisme. Disfemisme memilih bentuk kata atau ragam bahasa daripada
yang lembut kepada kasar. Namun begitu, bagi masyarakat Melayu lama, kata-kata
kasar selalunya bertujuan bergurau dan berjenaka. penggunaan kata-kata kasar
untuk tujuan tertentu. Dalam Hikayat Raja-raja Pasai terdapat satu unsur
disfemisme yang dikenal pasti. Contoh:
“marilah kita muslihatkan kerbau jalang yang tiada berguna kepada
tuan-tuan sekalian itu. Hamba hendak perkenakan kerbau itu.”
(HRP: halaman 14)
iv. Majaz
perbandingan
Majaz
perbandingan ialah penggunaan unsur-unsur bahasa yang bersifat membandingkan
dua hal pada hal berlainan ataupun sengaja dianggap sama. Hanya satu sahaja
majas perbandingan yang diperoleh berdasarkan hikayat yang di kaji iaitu simile
yang merujuk kepada perbandingan secara langsung. Contoh:
“Hai bapak,
jikalau emas atau manikam ditunjukkan di hadapan hamba atau ada diberikan
kepada hamba tiadalah hamba suka seperti hamba melihat kanak-kanak ini.”
(HRP: halaman 5)
v.
Majaz pertentangan
Majaz pertentangan
merujuk kepada penggunaan kata atau frasa yang saling bertentangan dari segi
makna, sama ada secara simbolik, tersurat atau tersirat dalam struktur ayat
yang sama atau yang berhubungan. Hanya satu majaz pertentangan yang diperoleh
dalam Hikayat Raja-raja Pasai iaitu hiperbola yang membawa maksud penggunaan istilah
yang membesar-besarkan dengan tujuan memberi penekanan atau kesan memperhebat.
(Corbett dan Connors, 1999). Contoh:
Tuan Abdul Jalil pula
baik rupa dan parasnya ; tiada bandingan pada masa itu, jikalau ia berdiri di pintu maka berseri pintu, dan jikalau ia berdiri di pekan nescaya
bercahaya segala pekan itu.
(HRP: halaman 59)
Tun Beraim Bapa pun
memakai pakaian : pertama berkain sutera nipis kuning berpunca warna murup
bertepi emas dipahat bersiratkan emas berambu bergiring-giring di puncanya dan berbaju sinar matahari, berkacing
berpermata podi merah; dan bertengkolok warna Cina bertepi emas permata
bersirat berambukan mutiara; berkamar berkilat bahu ; dan berpotoh bernaga tujuh belit; dengan manikam bersarungkan ema ;
menyandang pedang halilintar dan
mengenakan berpermata dan menyangkutkan busar yang keemasan pada bahunya kiri.
(HRP: halaman 69)
vi.
Majaz Melayu
Majaz Melayu merujuk
kepada kaedah orang Melayu memanipulasikan bahasa secara simbolik dan kiasan
melalui bahasa lisan atau tulisan untuk menyampaikan idea, fikiran dan perasaan
mereka. Orang Melayu menggunakan pelbagai elemen bahasa seperti peribahasa,
pepatah, petitih kiasan, pelambangan, perbilangan, sindiran, imejan di samping
penggunaan patah kata, suku kata seperti awalan, sisipan atau akhiran. Contoh:
• …habis-habis
tumbuh pula…
• …rupanya
pun makin menjelas…
• …demikianlah
penglihat hamba…
• …hati yang
karatan…
• …diperebutnya
daripada tangan…
• …maka
diperebut oleh…
• …menderita
daripada kesangat gatalnya…
• …daripada
tersangatan bisanya…
• …tiada lagi
tertahani hatinya…
• …tiadalah
dapat patik kelupai…
• …masing-masing
dengan persembahnya…
• …pulanglah
ke Majapahit dengan masygul dan percintanya…
a)
Pantun
Pantun tergolong dalam
puisi Melayu tradisional yang dipercayai berakar umbi daripada sastera lisan dalam
kalangan rakyat bawahan sebelum berkembang kepada bentuk penulisan. Terdapat
satu pantun yang diulang sebanyak dua kali dalam Hikayat Raja-raja Pasai ini.
Pantun pertama terdapat dalam bab 10 yang bertajuk Puteri Gemerencang dan
diulang semula pada bab 11 yang bertajuk Majapahit Menyerang Pasai. Contoh:
“Lada siapa dibangsalkan ?
Selama lada dikerati?
Pada siapa disesalkan ?
Tuan juga empunya pekerti”.
(HRP: halaman 103
dan 107)
Secara
keseluruhan, gaya bahasa adalah satu corak, bentuk kata-kata dan penyusunan
kalimat yang digunakan sewaktu berhubung di antara satu sama lain sama ada
secara lisan mahupun tulisan. Gaya bahasa yang terdapat dalam Hikayat Raja-raja
Pasai sangat menarik dan memberi rasa yang indah kepada pembacanya.
No comments:
Post a Comment